Evropský polytechnický institut, s.r.o.

 

 

 

 

 

 

 

BAKALÁŘSKÁ PRÁCE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2010                                                         VLADIMÍRA STRÁNSKÁ


Evropský polytechnický institut, s.r.o. v Kunovicích

Studijní obor: Finance a daně

 

 

 

 

 

 

 

 

 

INOVACE CELNÍHO SKLADU TYPU C

 

 

(Bakalářská práce)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Vladimíra STRÁNSKÁ

Vedoucí práce: Ing. Jana MINAŘÍKOVÁ

 

 

Kunovice, srpen 2010

 

1. soukromá vysoká škola na Moravě

Evropský polytechnický institut, s.r.o.

akademický rok 2009/2010

 

Zadání bakalářské práce

 

 

Jméno a příjmení:     Vladimíra STRÁNSKÁ

Studijní obor:           Finance a daně

 

Téma práce:

 

Zaoblený obdélník: Inovace celního skladu typu C

 

Cíl bakalářské práce:

Cílem bakalářské práce je dosáhnout navýšení cash flow ve firmě Ingersoll-Rand CZ s.r.o. Vypracovat dokumentaci k žádosti u celního úřadu o povolení provozovat celní sklad. Navrhněte způsob evidence zboží ve skladu. Analyzujte finanční úspory. Vyřešte způsob fakturace za odebrané zboží ve skladu. Navrhněte řešení reklamací v souladu s celními předpisy. Návrh obhajte před vedením firmy Ingersoll-Rand CZ s.r.o. Hodnocení bude součástí bakalářské práce.

 

Osnova:

1.Úvod 
2.Zhodnocení současného stavu řízení zásob ve firmě
3.Moderní způsoby skladového hospodářství
4.Realizace celního skladu ve firmě 
5.Metodika vyclívání
6.Reklamace zboží
7.Analýza finančních úspor
8.Hodnocení přínosu pro firmu 
9.Závěr 

 

  Podle zákona č. 111/1998 Sb., § 47b, odst.3  platí, že odevzdáním práce autor

  souhlasí se zveřejněním své práce podle tohoto zákona, bez ohledu na výsledek

  obhajoby.

 

           Vedoucí bakalářské práce:                                Ing. Jana Minaříková

           Datum zadání bakalářské práce:                     Kunovice,  3. března 2010

 

 

 

 

Ing. Vladimíra Hlaváčková                                                                                 Oldřich Kratochvíl

ředitelka Ústavu management a marketing                                        H. prof., Ing.,  Ph.D., Dr.h.c., MBA

zahraničního obchodu a Finance a daně                                                                      rektor


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prohlašuji, že jsem bakalářskou práci vypracovala samostatně pod vedením
Ing. Jany Minaříkové a uvedla v seznamu literatury všechny použité literární a odborné zdroje.

 

 

Kunovice, srpen 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Děkuji paní Ing. Janě Minaříkové za velmi užitečnou metodickou pomoc, kterou mi poskytla při zpracování mojí bakalářské práce.

 

Kunovice, srpen 2010

 

 

Vladimíra Stránská

Obsah

 

ÚVOD.. 6

1... Zhodnocení současného stavu řízení zásob ve firmě. 8

1.1... Konsignační sklad. 8

2... Moderní způsoby skladového hospodářství 10

2.1... VMI (Vendor Managed Inventory) 10

2.2... SOMI (Supplier Owned and Managed Inventory) 10

2.3... SOMI (Supplier Owned and Managed Inventory) 11

3... Realizace celního skladu ve firmě. 12

3.1... Žádost o povolení provozovat celní sklad typu C.. 12

3.2... Náležitosti k vyplnění žádosti firmy Ingersoll-Rand CZ.. 13

3.3... Náležitosti k nezajišťování celního dluhu. 18

3.4... Proces schvalování celního skladu. 20

3.5... Naskladnění zboží do celního skladu. 21

3.6... Evidence zboží v celním skladu. 22

3.7... Vyskladnění zboží z celního skladu. 24

3.8... Dočasně vynětí z celního skladu. 26

3.9... Ruční výdej motorů ze skladu – urgent 26

4... Metodika vyclívání 28

4.1... Zjednodušený postup pro vyclívání zboží z celního skladu  28

5... Reklamace zboží 30

6... Analýza finančních úspor. 33

6.1... Analýza SWOT. 34

6.2... Finanční přínos inovace celního skladu. 35

Hodnocení přínosu pro firmu. 36

ZÁVĚR.. 37

ABSTRAKT.. 39

ABSTRACT.. 40

Seznam použité literatury. 41

Seznam tabulek: 43

                                                                                                                                                 

 


 

                  

 


ÚVOD

 

V srpnu roku 2008 jsem nastoupila do firmy Ingersoll-Rand CZ s.r.o. v Uničově jako celní kooordinátor. Tato firma je součástí amerického koncernu Ingersoll-Rand, který působí na světových trzích v sektoru klimatizací a chlazení.

Ingersoll-Rand postavil závod v Uničově za necelých sedm měsíců na  zelené louce. Vlastní výroba byla zahájena v srpnu 2002. Je nejmladším závodem společnosti v ČR vedle závodu v Praze a Kolíně.

Specializuje se na montáž a testování šroubových  a pístových kompresorů pro chladící okruhy. Více než 98 % produkce je exportováno na zahraničí trhy.  Pro svoji výhodnou zeměpisnou polohu  se stal závod zároveň  evropským distribučním centrem.

Firma je úspěšně certifikována dle ISO 9001:2000, ISO 14001:1997 a OHSAS 18001:1999. Cílem závodu je stát se „Centrem excelence“ pro výrobu a testování elektromechanických zařízení a systémů.

Krátce po mém nástupu do  firmy  bylo zřejmé,  že firma nemůže  s příchodem hospodářské krize fungovat jako doposud.

Management firmy přistoupil k mnoha opatřením, jak firmu  udržet při životě. Zredukoval počet zaměstnanců vůči objemu výroby . V současnosti firma  zaměstnává 170 zaměstnanců převážně technických profesí. Dále se rozběhlo několik projektů,  jejichž společným cílem bylo snižovat náklady firmy, aniž by došlo ke snížení kvality vyráběných výrobků, a zároveň byl zákazník uspokojen včasnou dodávkou. Jedním z těchto projektů byla i inovace celního skladu.

Jako celní koordinátor jsem se o tuto problematiku začala zajímat a navrhla jsem, že v rámci vypracování mojí bakalářské práce uvedu tento sklad do provozu. Cílem bakalářské práce je dosáhnout díky inovaci celního skladu navýšení cash flow ve firmě Ingersoll-Rand CZ s.r.o. Vypracovat dokumentaci k žádosti u celního úřadu o povolení provozovat celní sklad. Navrhnout způsob evidence zboží ve skladu. Analyzovat finanční úspory. Vyřešit  způsob fakturace za odebrané zboží ve skladu. Navrhnout řešení reklamací v souladu s celními předpisy.

S týmem odborných spolupracovníků pod vedením finančního manažera se budeme scházet 2-3 měsíčně na mítincích, na kterých si budeme zadávat jednotlivé dílčí úkoly. Součástí mojí bakalářské práce bude získat veškeré informace o celním skladu nastudováním příslušných zákonů. Dále bude mým úkolem spolupracovat
s Celním úřadem v Olomouci, kde zažádám o povolení realizovat celní sklad. Před podáním žádosti musíme  mít již celý projekt teoreticky připravený.  Celnímu úřadu musíme podat návrhy ohledně umístění skladu, evidence zboží, zajišťování celního dluhu apod.

V momentu, kdy toto povolení získáme, musíme proškolit pracovníky, kterých se tato problematika týká a realizovat celní sklad v praxi. V roce 2009 otestujeme celní sklad na motorech, které dovážíme z čínské firmy Hebei.  Závěrem roku provedu analýzu konkrétních úspor a výhled na příští rok.

Snahou každého zaměstnance naší firmy  je, aby  se jí  nevrátil  zpět do firmy vadný výrobek, ale spokojený zákazník. 


1                               Zhodnocení současného stavu řízení zásob ve firmě 

 

Oddělení strategického nákupu vyhledává dodavatele kvalitních komponentů pro výrobu kompresorů nejen ve státech EU, ale i   ve třetích zemích. Jedná se zejména o tyto  země: Čína, Malajsie, Indie a USA.  Cena dílů nakupovaných v těchto zemích  je mnohonásobně nižší než díly ve stejné kvalitě nakupované v Evropské unii.  Na druhé straně  ovšem vzniká  problém s vyšší cenou za dopravu a dlouhou  dobou dodání.

Firma vyrábí kompresory v různých konfiguracích, což obnáší mít na skladě veškeré díly k jejich možné výrobě. Doposud tedy firma nakupuje tyto díly tak, aby od každého druhu byl dostatek těchto dílů na skladě, neboť právě u dílů ze třetích zemí by dodávka tohoto dílu trvala mnohdy i několik týdnů. Při vyšší ceně za dopravu se samozřejmě vyplatí nakoupit větší množství těchto dílů, a snížit tak náklady na dopravu jednotlivého dílu. Ve skladu je tedy dostatek dílů, které čekají na zákazníka, který si v budoucnu objedná kompresor s těmito díly.

Případně se vyrábějí některé typy kompresorů do zásoby s tím, že svého odběratele v nejbližší době najdou.

V současné době již není možné pokračovat ve výrobě kompresorů a nákupu materiálu na sklad, neboť by se firma  díky vysokým zásobám dostala  do platební neschopnosti.

Jedním z prvních kroků, ke zlepšení této situace je zřízení tzv. konsignačního skladu ve firmě.

 

 

1.1                        Konsignační sklad

 

Tento sklad  zkušebně zřizujeme pro dodávky motorů z Číny od firmy Hebei. Je zřízen na základě smlouvy  v prostorách firmy Ingersoll-Rand CZ s.r.o. Firma Ingersoll-Rand dvakrát za měsíc proclívá jeden až dva kontejnery motorů z firmy Hebei a uskladňuje je v konsignačním skladu. Zboží dodávané firmou Hebei, je zde skladováno na účet
a riziko dodavatele. Firma Ingersoll-Rand má právo toto zboží odebírat podle své potřeby, a na základě smlouvy za toto odebrané zboží v určitém časovém odstupu zaplatit. Při výrazném poklesu zásoby motorů vždy upozornila dodavatele na potřebu rozsah skladu doplnit.

Zpočátku se zdálo, že je pro firmu tento sklad velmi výhodný a chtěla podepsat smlouvu i s ostatními dodavateli ze třetích zemí. Problémy nastaly v okamžiku, kdy se díky vypuknutí hospodářské krize a výraznému poklesu objednávek na kompresory  zpomalil  i výdej  těchto motorů ze skladu.

Motory obsahují vysoký podíl oceli, šedé litiny a mědi. V posledních dvou letech ceny těchto surovin na trhu značně vzrostly. V důsledku toho po nás dodavatel požadoval vyšší cenu za motory.

Docházelo k rozsáhlým opravám Jednotných správních dokladů ,  kterými byly  čínské motory propuštěny do volného oběhu. Vzhledem k tomu, že i jiní dodavatelé ze třetích zemích, předpokládali pohyb cen u svých výrobků muselo se od tohoto způsobu nákupu zásob upustit.


2                               Moderní způsoby skladového hospodářství

 

Firma Ingersoll-Rand CZ s.r.o. se v současné době orientuje na využití a následnou aplikaci modernějších způsobů skladového hospodářství. Mezi nové systémy v oblasti nákupu materiálu patří VMI a SOMI. Tyto metody jsou převzaty ze zahraničních dceřiných společností, kde jsou již běžně používány. V rámci projektu celního skladu se počítá i s aplikací těchto systémů ve firmě.

 

 

2.1                        VMI (Vendor Managed Inventory)

 

Základním prvkem tohoto systému je společná databáze odběratele a dodavatele. Tato databáze je tvořena jednotlivými díly, u kterých jsou nastavena minima a maxima. Na základě těchto limit je podle smlouvy dodavatel povinen dodávat jednotlivé díly do skladu odběratele. V momentu kdy odběratel odebere ze skladu díly, a zásoba klesne na dané minimum, tak se automaticky generuje objednávka na straně dodavatele.

 

Firma zahájila vyjednávání se stěžejními dodavateli, se kterými byla následně podepsána smlouva. Na základě této smlouvy dodává dodavatel do předem určeného lokace ve skladu odběratele konkrétní komponenty. Tyto díly jsou zde skladovány na účet a riziko dodavatele až do chvíle, kdy jsou z této lokace převedeny na výrobní linku.

 

 

2.2                        SOMI (Supplier Owned and Managed Inventory)

 

Dalším navazujícím projektem je SOMI sytém. Základem tohoto systému je vytvoření konsignačního skladu. V prostorách firmy Ingersoll-Rand je určený prostor, do kterého jsou naváženy ve větším množství komponenty, které opět zůstávají až do doby spotřeby v majetku dodavatele. V momentu kdy jsou tyto  díly vyskladněny se automaticky vygeneruje tzv. vlastní faktura. Na základě této vlastní faktury je za odebrané zboží zaplaceno dodavateli.

 

Jak bylo již zmíněno v předešlé podkapitole věnované konsignačnímu skladu, nastal ve firmě Ingersoll.Rand problém při dodávkách motorů z Číny. Vzhledem ke kolísavosti cen některých vstupních surovin nebylo možné při vyclívání sdělit Celnímu úřadu v Olomouci jaká bude vlastně skutečná konečná cena nakupovaného motoru. Vzhledem k nadměrnému počtu opravovaných Jednotných správních dokladů bylo nutné tuto situaci řešit. Byl to první impuls pro inovaci Celního skladu typu C ve firmě.

 

 

2.3                        SOMI (Supplier Owned and Managed Inventory)

 

Celní sklad můžeme ve firmě zřídit na základě článku č. 98 Celního kodexu Společenství.

Režim uskladňování v celní skladu umožňuje skladovat v celním skladu.

 

·         zboží, které není zbožím Společenství, aniž toto zboží podléhá dovoznímu clu nebo obchodně-politickým opatřením.

 

·         zboží Společenství, pro které zvláštní předpisy Společenství stanoví, že se na ně v důsledku jeho uskladnění v celním skladu vztahují opatření obvykle uplatňovaná při vývozu zboží.

 

Celním skladem se rozumí jakékoliv místo schválené celními orgány a pod jejich dohledem, kde je zboží skladováno za předepsaných podmínek.

 

Případy, ve kterých může být zboží podle prvního odstavce propuštěno do režimu uskladňování v celním skladu, aniž by bylo skladováno v celním skladu, se stanoví postupem projednávání ve výboru. [22, s. 43]


3                               Realizace celního skladu ve firmě

 

Na podzim roku 2008 se uskutečnil první mítink, na kterém jsme si vytýčili společné cíle. Domluvili jsme se, že budeme spolupracovat v týmu, neboť se bude současně realizovat nejenom celní sklad ale i VMI a SOMI systém. Pravidelně jsme se scházeli 2-3 měsíčně,
a každý z nás odcházel vždy s konkrétním dílčím úkolem, který měl splnit do příštího mítinku. Z každého mítinku byl vyhotoven níže uvedený zápis, kde bylo zaznamenáno, které dílčí kroky byly již  splněny, a které další byly zadány.

 

 

3.1                        Žádost o povolení provozovat celní sklad typu C

 

Žádosti se předkládají ve dvou vyhotoveních na podatelně celního úřadu. V našem případě u Celního úřadu v Olomouci. Do 30 kalendářních dnů od podání žádosti je celní úřad povinen odpovědět, zda je možné provozovat celní sklad od doby, která je námi navržena v žádosti o povolení.

 

Tiskopisy žádostí je možné získat přímo na celním úřadu, případně je najdeme na www.cs.mfcr.cz. Struktura těchto vzorů není nijak závazná. Členské státy používají tiskopisy ve formě kolonek, které mohou podle potřeby zvětšit nebo tiskopisy ve formě řádků. Závazná jsou pouze pořadová čísla kolonek včetně jejich znění.

 

Každý členský stát si může tyto tiskopisy doplnit o kolonky nebo řádky pro vnitrostátní účely.

 

Takto přidaný řádek nebo kolonka musí mít za pořadovým číslem doplněno velké písmeno (např. 2A).

 

Povinně musí být vyplněny všechny kolonky s tučně vytištěným číslem.  Pro vyplnění žádosti jsou na internetových stránkách k dispozici pokyny pro jejich správné vyplnění včetně vysvětlivek.


3.2                        Náležitosti k vyplnění žádosti firmy Ingersoll-Rand CZ

 

Tato žádost byla předána dne 20.3.2009 Celnímu úřadu v Olomouci. Náležitosti žádosti včetně podrobného popisu k vyplnění jednotlivých kolonek, které musí být povinně vyplněny:

 

1.      Žadatel:                         Ingersoll-Rand CZ s.r.o.

                                             Šumperská č.p. 1345

                                             783 91 Uničov

                                             CZ27813941

 

2.      Celní režim:                  Uskladňování v celním skladu

Do této kolonky je nutno uvést celní režim, do kterého má být zboží propuštěno.

3.      Druh povolení:             1

Jedná se o podání první žádosti, v případě změn oprav uvádíme číselnou řadu.

4.      Počet dodatkových tiskopisů, které jsou předkládány pro režim uskladnění v celním skladu:   8

 

5.      Místo a druh účetnictví/záznamů:

                                             Ingersoll-Rand CZ s.r.o. Uničov

Šumperská č.p. 1345

783 91 Uničov

IČ 278 13 941

Softwarový systém ORACLE

 

V kolonce musí být uvedeno místo, kde je účetnictví vedeno. Uvede se zde místo, kde jsou vedeny daňové, obchodní a jiné účetní údaje žadatele. Dále se zde uvádí druh účetnictví včetně upřesnění systému, ve kterém je účetnictví vedeno.

 

6.a Doba platnosti povolení:            01-05-2009

Zde se uvádí datum, ke kterému je požadováno, aby povolení vstoupilo v platnost.

7.      KN, popis, množství dodávek:

Tabulka č. 1: Seznam kombinovaných nomenklatur používaných ve firmě IR CZ

Zdroj: [14]

 

 

 

 

 

Vyplníme osmimístný kód KN (kombinovaná nomenklatura) a obchodní nebo technický popis zboží, množství, které má být propuštěno do celního režimu. Pokud budeme dovážet více položek KN předložíme seznam s čtyřmístným kódem KN. Množství uvádíme po dohodě s celním úřadem.

 

8.      Zušlechtěné nebo přepracované výrobky:

Tato kolonka se v případě firmy Ingersoll-Rand CZ s.r.o. nevyplňuje.

 

9.      Popis předpokládaných činností:

 

Zákonem povolená manipulace se zbožím v souladu s čl. odst. 1 celního kodexu, čl. 531 nařízení komise a příloha č. 72 k nařízení komise

·         navážení nového zboží

·         označování nového zboží štítky s údajem, o jeho konkrétním umístění ve skladu

·         následné naskladnění zboží

·         vychystávání zboží, které má být další den procleno (navezení tohoto zboží do jednoho místa v celním skladu, které budeme mít interně označené jako vychystávací zónu)

·         po proclení následný odvoz zboží ze skladu (z vychystávací zóny)
v případě, že budeme mít sklad na dvou adresách, tak další předpokládaná činnost je převoz zboží v rámci těchto dvou skladů

 

10.  Hospodářské podmínky:

 

Firma Ingersoll-Rand CZ s.r.o.  se rozhodla požádat o zřízení celního skladu z níže uvedeného důvodu.

 

Přeprava zboží z Číny je velmi drahá, a proto se snažíme plně využít kapacitu kontejneru. Přivážíme i zboží, které nebudeme v nejbližších dnech ve výrobě potřebovat, a ani za toto  zboží nebude ihned zaplaceno. Platba proběhne až v okamžiku, kdy zboží  spotřebujeme. Z finančních důvodů bude pro naši firmu velkým přínosem, když nebudeme muset za zboží, které v daný moment nepotřebujeme platit clo a DPH.

 

11.  Celní úřad:

a)      celní úřad propouštějící zboží do režimu: Olomouc

b)      celní úřad vyřizující režim: Olomouc

c)      celní úřad vyřizující režim: Olomouc

Vyplnit příslušný celní úřad.

 

12.  Ztotožnění: 1

Vyplnit příslušný kód, který vyjadřuje předpokládané identifikační prostředky,
kód číslo 1 = číslo série nebo výrobní číslo.

 

Naše firma  řádně označí  veškeré zboží přijímané do celního skladu štítkem s konkrétním kódem, který by nahradil  dlouhé číslo konkrétního dovozního záznamu. Zboží  se fyzicky zaskladní podle typu výrobku. Při kontrole daného dovozního záznamu  vytiskneme soupis veškerého zboží z daného dovozního záznamu. Soupis bude obsahovat č. výrobku, počet kusů na skladě a místo, kde jsou tyto kusy uskladněny. Na základě tohoto soupisu se zkontroluje stav skladu  i fyzicky.

 

Dále se povinně vyplňuje až kolonka č.16.

 

16.  Doplňkové informace:

Žádáme o povolení nezajišťovat celní dluh zboží na CS a povolení variability celního skladu.

 

Protože budeme celní sklad zřizovat nejenom v prostorách firmy Ingersoll-Rand v Uničově, žádáme o dvě adresy celního skladu.

 

1.     Ingersoll-Rand CZ s.r.o., Šumperská č.p. 1345, 783 91 Uničov

2.     Moravo trading CZ spol. s r.o., U Pily 918, 783 91 Uničov

 

Kontaktní osoby: Vladimíra Stránská, Tomáš Vachutka, tel.: 585 093 183.

 

Tyto osoby jsou považovány za osoby, které vyzve Celní úřad v Olomouci v případě kontroly celního skladu ke spolupráci. Nejsou zodpovědné za případné nesrovnalosti v celním skladu, ale budou přítomni kontroly celního skladu a v případě rozdílů bude s nimi za firmu Ingersoll.Rand sepsán protokol.

 

Kolonka č.17 se nevyplňuje.

 

18.  Typ skladu: C

 

Kolonka č.19 - 22 se nevyplňuje.

 

23.  Obvyklé formy manipulace:

Manipulace v souladu s čl. 109 Celního kodexu a čl. 531 Nařízení Komise.

 

Uskladňování a vyskladňování zboží v celním skladu po dobu sníženého objemu výroby.

Zboží přivezené ze třetích zemí bude uskladněno v celním skladu „PILA“.  Ten bude pro vnitřní potřebu podniku rozdělen do zóny zaskladňovací a vyskladňovací. V odpoledních hodinách pracovního dne bude do vyskladňovací zóny připraveno zboží, které má být následující den vycleno. Přes noc se k tomuto zboží vygeneruje faktura, která bude ráno zaslána firmě ERGAS TRANS s.r.o. Po uvolnění zboží do volného oběhu bude zboží odvezeno z celního skladu „PILA“ do firmy Ingersoll-Rand CZ s.r.o.

 

Uskladňování a vyskladňování zboží v celním skladu při zvýšeném objemu výroby.

Zboží přivezené ze třetích zemí bude uskladněno v celním skladu „PILA“. V odpoledních hodinách pracovního dne bude zboží, které má být následující den vycleno, převezeno z celního skladu „PILA“ do celního skladu ve firmě Ingersoll-Rand CZ s.r.o. Zde bude přes noc čekat na vygenerování faktury. Na základě této faktury bude vycleno. Po uvolnění tohoto zboží do volného oběhu bude převezeno přímo k montážním linkám.

 

Podpisy na žádosti:

Jednatel společnosti nebo osoba, která má plnou moc v zastupování ve správním řízení podle předpisu č. 500/2004 Sb. Tato osoba bude také jediná způsobilá k zastupování na celním úřadu ve věci zřizování celního skladu.

 

Kromě výše uvedených vyplněných žádostí je nutné celnímu úřadu předložit tyto doklady:

 

1.            plná moc k zastupování ve věci zřizování celního skladu

2.            smlouva o nájmu Moravo trading CZ spol. s r.o.

3.            výpis z katastru nemovitosti

4.            plánky  celních skladů

5.            kontrakt – vzhledem k zavedení nového systému předložíme celnímu úřadu níže uvedený text.

 

 

Nepředložení kontraktu/objednávky

 

Firma Ingersoll-Rand CZ s.r.o. v roce 2009 zcela změnila strategii nakupovaných dílů pro výrobu kompresorů. Nebudou již uzavírány kontrakty/objednávky na konkrétní objemy zboží pro  určité období.

 

Bude zaveden systém VMI. Tento systém je pro nás finančně velmi výhodný, neboť zakoupené díly ihned spotřebujeme ve výrobě na základě konkrétních objednávek.

 

Dodavatelé budou mít s naší firmou dohodnutou minimální a maximální zásobu konkrétního zboží, která je uskladněna v našem závodě. V dané chvíli je zboží stále majetkem dodavatele.

 

Naše firma obdrží objednávku na výrobu kompresoru, odebere z této zásoby díly, které k výrobě kompresoru potřebuje. Vygeneruje se faktura, kterou následně za odebrané zboží zaplatíme (SOMI).

 

Dodavatel si sám vystaví objednávku na zboží, které nám ve skladu ubylo,  a znovu doplní stav zásob ve skladu.

 

  1. Smlouva s dodavatelem  - SOMI
  2. Osvědčení o registraci DIČO
  3. Výpis z obchodního rejstříku (nesmí být starší než 3 měsíce)

 

 

3.3                        Náležitosti k nezajišťování celního dluhu

 

Hlavním cílem inovace celního skladu bylo vzhledem k vypuknutí hospodářské krize nejen to, že se zvýšily náklady na opravy Jednotných správních dokladů, které nám byly prováděny celní službou ERGAS TRANS s.r.o, ale především zvýšení cash flow. K tomuto zvýšení přispělo to, že nemusíme platit za motory, které by nám 1-2 roky ležely na skladě. Jestliže tyto motory uskladníme v celním skladu budeme i clo platit pouze z motorů, které skutečně spotřebujeme okamžitě ve výrobě, a následný výrobek zpeněžíme.

 

Běžně se ze zboží uskladněného v celním skladu vypočítá na základě dovozních faktur CLO a DPH, a tento dluh se musí zajistit např. globální  bankovní zárukou. Firma Ingersoll-Rand by musela složit v bance např. 1 milion korun, a do výše této částky bychom mohli v celním skladu skladovat zboží, jehož celní dluh by činil maximálně
1 milion korun. Případně by za nás mohla ručit na základě smlouvy i jiná firma, která by měla svoji bankovní záruku, ale za toto ručení by se naší firmě účtovalo 2,5 promile z hodnoty, za kterou by se firma zaručila.

 

Celní úřad v případě, že  je firma důvěryhodná, povolí firmě si současně se žádostí o celní sklad zažádat i o nezajišťování celního dluhu v souladu s čl. 88 Celního kodexu. Předpokladem pro podání této žádosti je, že firma v minulosti řádně splácela svoje celní dluhy v řádném termínu. Vzhledem k tomu, že jsme registrovaní již sedmým rokem
u Celního úřadu v Olomouci, rozhodli jsme se o toto nezajišťování celního dluhu požádat. Tato výjimka se uděluje na základě finanční analýzy provedené celním úřadem ve firmě. Zajišťování celního dluhu je v tomto případě povinné až na zboží, které je vyskladněno,
a není doposud uhrazen celní dluh. Tento dluh musí být uhrazen nejpozději desátý den od převzetí platebního výměru.

 

Tuto žádost jsme předložili společně se žádostí o povolení celního režimu s hospodářským účinkem a povolení provozovat celní sklad typu C. Tuto možnost jsme využili na základě článku č. 88 Celního kodexu Společenství.

 

Celní orgány mohou podmínit propuštění zboží do režimu s podmíněným osvobozením od cla poskytnutím jistoty k zajištění úhrady celního dluhu, který by mohl u tohoto zboží vzniknout. V rámci určitého režimu s podmíněným osvobozením od cla mohou být stanoveny zvláštní předpisy upravující poskytnutí jistoty. [22, s. 39]

 

K nezajišťování celního dluhu je nutné předložit:

 

1. zprávu auditora za poslední rok

2. počet zaměstnanců za předchozí rok

3. výkaz cash flow (přehled o peněžních tocích) k 31. 12. 2008

4. časová struktura pohledávek po lhůtě splatnosti k 31. 12. 2007 a k 31. 12. 2008,
  ve členění po lhůtě splatnosti do 180 dní, 180 - 360 dní, nad 360 dní

 

Výše uvedené podklady jsem předložila na Celním ředitelství v Olomouci k provedení finanční analýzy. Tuto finanční analýzu provedl pan Ing. Walter Demel, finanční analytik.

                  


Kontakt:

tel.: 585 111 282

fax.: 585 111 113

e-mail: w.demel@cs.mfcr.cz

 

Na základě předložených podkladů k vypracování finanční analýzy nám byla udělena výjimka nezajišťovat celní dluh do hodnoty 6 milionů korun. Vzhledem k tomu, že jsme žádali o povolení k 1. 5. 2009 nebyly ještě vyhotoveny zprávy auditora za rok 2008. Podklady pro finanční analýzu byly z roku 2007. Proto jsme povolení nezajišťovat celní dluh dostali pouze na období do 31. 8. 2009.

 

Pokud budeme chtít i nadále využívat této výjimky, musíme v průběhu měsíce srpna předložit veškeré podklady za rok 2008, a na jejich základě bude provedena nová finanční analýza. Na jejím základě nám bude znovu vyčíslena nová výše částky, do které nebudeme muset zajišťovat celní dluh, a to opakovaně vždy na období jednoho roku.

 

 

3.4                        Proces schvalování celního skladu

 

V průběhu 30 dnů, které má celní úřad k dispozici na schválení celního skladu jsme byli vyzváni, abychom připravili prostory celního skladu tak, jak jsme je na plánku předložili celnímu úřadu.

 

  1. Moravo trading CZ spol. s r.o.  - v tomto objektu se podle přiloženého plánku jednalo o zřízení celního skladu v levé polovině objektu. Žádali jsme o variabilní sklad. Variabilní znamená, že objemy dovážených motorů se mění, a proto jsme nevolili pro sklad samostatnou uzamykatelnou místnost, protože bychom v ní již nemohli skladovat žádné jiné zboží, než zboží určené pro uskladňování v celním skladu. Variabilitu skladu jsme vyřešili žlutě natřenými stojany, které jsou spojeny řetězy (popř. páskou). Na těchto řetězech jsou umístěny cedule s nápisem
    Celní sklad. Veškeré zboží určené pro zaskladňování v celním skladu je ohraničeno těmito stojany, a nesmí být v tomto prostoru žádné jiné zboží. Pokud by se v tomto prostoru nacházely dveře musí být uzamčeny.

 

  1. Firma Ingersoll-Rand CZ s.r.o. – prostor byl podle plánku připraven stejně jako sklad v objektu Moravo trading CZ spol. s r.o.

 

Příslušný pracovník právního oddělení p. Tomáš David přijel tyto prostory zkontrolovat, vyfotit a dne 24. 4. 2009 nám bylo uděleno povolení provozovat celní sklad od 1. 5. 2009.

 

 

3.5                        Naskladnění zboží do celního skladu

 

Po zvládnutí veškerých teoretických příprav a vyřízení povolení, jsme obdrželi první kontejner motorů od firmy Hebei.

 

Vzhledem k tomu, že firma Ingersoll-Rand CZ s.r.o. má „Schváleného příjemce“
na dovoz zboží, mohla toto povolení využít i pro přijetí tohoto kontejneru. Toto povolení nás opravňuje k tomu, že se nemusí se zbožím jezdit na Celní úřad do Olomouce. Auto s kontejnerem přijede do firmy Ingersoll-Rand CZ s.r.o. a zde řidič předá pracovnici příjmu Tranzitní celní prohlášení.

 

Tento doklad se zašle faxem do firmy ERGAS TRANS s.r.o. v Olomouci (tato firma je
cca 300 m vzdálená od Celního úřadu v Olomouci), která na základě nepřímého zastoupení poskytuje naší firmě celní služby.

 

Celní deklarantka z firmy ERGAS TRANS s.r.o. elektronicky přihlásí toto zboží do systému celní správy, a čeká 30 minut na povolení vykládky. V případě, že během těchto 30 minut Celní úřad nereaguje tak, že jede na kontrolu tohoto zboží nebo vyzve firmu, aby toto auto přijelo ke kontrole na Celní úřad do Olomouce,  podá celní deklarantka zprávu
(e-mailem) pracovnici příjmu ve firmě Ingersoll-Rand CZ s.r.o., že je vykládka povolena,
a motory je možné složit do prostoru celního skladu.

 

Celní koordinátor zajistí doručení originálu tranzitního dokladu do tří dnů od  nahlášení zboží Celnímu úřadu v Olomouci. V momentu, kdy  předá celní koordinátor tento originál tranzitního dokladu, je možné vystavit dovozní celní záznam na zboží propuštěné do režimu celního skladu.  Tomuto celnímu dovoznímu záznamu je přiděleno čtyřmístné číslo např. 0901. První dvojčíslí znamená rok, druhé pořadové číslo znamená číslo zásilky, která byla přijata do celního skladu.  Tento čtyřmístný  kód nahlásí celní koordinátor nejen pracovnici příjmu, ale i celnímu deklarantovi z firmy ERGAS TRANS s.r.o., neboť se stává nedílnou součástí další evidence zboží.

 

Každá paleta před složením do celního skladu je označena štítkem s číslem výrobku,
a výše zmíněným čtyřmístným kódem. Dále je na štítku uveden počet kusů. Štítek je vytištěn na základě  přijetí tohoto konkrétního zboží do systému ORACLE.

 

Obr. č. 1: Evidenční štítek

Zdroj: [15]

 

 

 

 

 

 

3.6                        Evidence zboží v celním skladu

 

Celní služba ERGAS TRANS s.r.o vede naší firmě evidenci zboží  o příjmu a výdeji zboží v celním skladu. Tato evidence je vedena v Excelu. Při každém pohybu na skladě jsou nám touto celní službou přeposílané e-mailem nové aktualizované tabulky (tab. 1 a 2).

Tabulka. č. 2: Evidence celního skladu – uskladnění

Zdroj: [23]

 

 

Tabulka  č. 3: Evidence celního skladu – vyskladnění

Zdroj: [23]

 

 

Ve firmě Ingersoll-Rand je tato evidence vedena v systému ORACLE (tab. 4). Případnou kontrolu je možno provést porovnáním těchto dvou evidencí. Pokud dojde k rozdílům, provede se fyzická  inventura v celním skladu.

 

Tabulka č. 4: Evidence celního skladu – uskladnění

Zdroj: [15]

 

 

 

 

 

3.7                        Vyskladnění zboží z celního skladu

Obr. č. 2: Schéma vyskladnění z celního skladu

Zdroj: [14]

 

 

Na základě požadavku plánovačů výroby se provede  proclení a vyskladnění motorů z celního skladu.

 

V první fázi se motory připraví k vyskladnění z celního skladu do tzv. vychystávací zóny. Tato zóna je součástí celního skladu. Jde o volnou plochu nezaskladněnou motory, ale taktéž ohraničenou stojany s cedulemi Celní sklad. Na tuto plochu  jsou navezeny motory, které mají být procleny. V systému ORACLE je pracovník skladu převede z lokace
SOMI  BW na lokaci SOMI UN.  Toto vyskladnění probíhá mezi 6 – 9 hod. Následně je systém uzavřen a začne probíhat generování reportu (obr. 3). V tomto reportu je uvedeno kolik motorů, od kterého čísla výrobku je vyskladněno. Zároveň je v reportu vyznačeno, ze kterého dovozního záznamu má být zboží odepsáno. Motory jsou vyskladňovány na základě FIFO, tzn., že se vyskladňují nejdříve ty motory požadovaného čísla výrobku, které byly zaskladněny nejdříve. V odstupu jedné hodiny (prozatím je takto nastaven systém) je na základě reportu vygenerována vlastní
faktura (obr. 4). Report i faktura jsou rozeslány celnímu koordinátorovi, importnímu koordinátorovi, pracovníkům ve skladu
a celní službě, která na základě těchto dokladů dané motory  proclí.

 

Jakmile je zboží procleno celní deklarantka napíše pracovnici příjmu e-mail. Pracovnice příjmu převede v systému ORACLE motory z lokace SOMI UN na SOMI PROCLENO. Pracovníci skladu toto zboží fyzicky vyskladní z celního skladu a převezou ho na konkrétní montážní linky, kde jsou ihned namontovány do kompresoru.

 

 

 

 


Obr. č. 3: Report vyskladnění z celního skladu

Zdroj: [24]

 
 


Obr. č. 4: Vlastní faktura

Zdroj: [24]

 

 

 

 

 

3.8                        Dočasně vynětí z celního skladu

 

Zboží uskladněné ve skladu  nesmí být vyskladňováno a vraceno zpět bez souhlasu celního úřadu, např. za účelem kontroly, zda je motor provozuschopný. Pro tyto případy se musí celní úřad požádat o dočasné vynětí. Firma nahlásí celnímu úřadu, které motory chce ze skladu dočasně vyjmout za účelem kontroly. Přibližně do týdne celní úřad vydá povolení k vyjmutí těchto motorů, a  k jejich opětovnému návratu do celního skladu.

 

 

3.9                        Ruční výdej motorů ze skladu – urgent

 

Již při prvních zásilce se vyskytl problém. Přeprava kontejnerů z Číny je zdlouhavá, a tak je mnohdy nutné přepravit urgentní motory letecky. Tyto jednotlivé urgentní motory není možné zaskladňovat a vyskladňovat stejným způsobem jako ostatní motory, které nemusí být přednostně vycleny.

 

Z celního hlediska není žádný problém tyto motory neuskladňovat v celním skladu, ale rovnou je na základě doprovodné faktury propustit do režimu volného oběhu. Protože byla ale podepsána smlouva s firmou Hebei, že všechny motory budou placeny na základě vlastních faktur, tedy faktur, které jsou generovány na základě vynětí motorů z celního skladu, musí být všechny motory nejdříve v celním skladu uskladněny. Bylo by obtížné
a nepřehledné nastavovat nový systém pro generování faktur urgentních motorů. Využíváme tedy k získání stejnou cestu jako kdyby byly tyto motory určeny pro celní sklad.

 

Po příjezdu těchto motorů do firmy, a po povolení vykládky, nečekáme na číslo dovozního záznamu ani na čtyřmístný kód. Dovozní záznam nevystavujeme, a čtyřmístný kód je vždy stejný 0900. Na základě tohoto kódu je zboží ihned přijato na celní sklad (jen fiktivně),
a ihned je pod stejným kódem vydáno ze skladu SOMI BW na SOMI UN, čímž dojde k vygenerování reportu a faktury. Zároveň jsou motory okamžitě odepsány z celního skladu a není narušena evidence dovozních záznamů.

 

U těchto urgentních motorů se nečeká na vyskladnění v době mezi 6 - 9 hod. Toto urgentní naskladnění a vyskladnění může proběhnout kdykoliv během dne. Pouze s tímto urgentem musí souhlasit manažer logistiky. Po jeho schválení, že jde o urgentní výdej ze skladu, se faktura vygeneruje ručně. Celní koordinátor nebo importní koordinátor upozorní na ruční výdej z celního skladu jednoho ze specialistů na výpočetní techniku. Pověření pracovníci zajistí, aby byl systém dočasně přenastaven na okamžité vygenerování vlastní faktury, na základě které může dojít k proclení těchto motorů do volného oběhu. Při tomto ručním vygenerování faktury nedochází k současnému vygenerování reportu. Tento urgent nesmí probíhat mezi 9 - 10 hodinou, kdy je systém nastaven na automatické generování  reportu
a vlastních faktur. Pokud by se ve stejnou dobu přenastavil systém na ruční výdej faktury, nedošlo by vůbec k vygenerování této faktury a data by byla ztracena.


4                               Metodika vyclívání

 

Mezi známé  softwary používané celními deklaranty patří nezištně programy p. Koblera.
Součástí těchto softwarů jsou i celní sklady. Firma
ERGAS TRANS s.r.o, která pro naši firmu zajišťuje vyclívání, si zakoupila licenci na tento program.

 

Firma ERGAS TRANS s.r.o nám vede již dříve zmíněnou evidenci Celního skladu pomocí Excelu, takže má pro sebe zpětnou kontrolu mezi programem p. Koblera a touto evidencí v Excelu.

 

Celní doklady vystavené pro příjem zboží do celního skladu a pro realizaci z celního skladu se liší pouze v odstavci 37 – režim. [16]

 

K jednomu dovoznímu záznamu je tedy může být i několik realizačních JSD.

 

 

4.1                        Zjednodušený postup pro vyclívání zboží z celního skladu

 

Způsob doposud zmíněného vyclívání je velmi zdlouhavý. Proto se v současné době snažíme od každého čísla motoru vyclít do zásoby jeden až dva motory. V případě nouze použijeme k rychlejšímu vyclení ručního vygenerování faktury.

 

To ovšem zase zaměstnává několik lidí, kteří mezi sebou musí informaci o urgentu předat a včas zařídit jednotlivé kroky.

 

Z celního hlediska je možné způsob tohoto vyclívání urychlit na základě povolení
o „Zjednodušeném postupu“.

 

Předpokladem pro získání tohoto povolení je určitá četnost výdejů z celního skladu. Vzhledem k tomu, že zákon přesně nedefinuje kolik musí být v určitém časovém intervalu odebráno přesně motorů ze skladu, abychom mohli toto povolení obdržet, dohodli jsme se o konkrétním postupu s Celním úřadem v Olomouci takto.

 

Můžeme si zažádat v momentu, kdy předložíme jako přílohu žádosti evidenci výdajů z celního skladu zpětně za období 2-3 měsíců. Výdej motorů by se měl pohybovat asi v počtu 25-30 motorů týdně, s minimálně čtyřmi výdeji týdně. Pokud dosáhneme takové četnosti výdejů a objemu motorů, budeme o toto povolení žádat.

 

Toto povolení nám zajistí tyto výhody.  Při příjezdu motorů do firmy a povolené vykládce nebudeme muset předkládat originál tranzitního dokladu, aby nám byl vyhotoven dovozní záznam. Tento dovozní záznam nám bude vyhotoven ihned, a originál tranzitního dokladu budeme muset předložit v průběhu následujících tří dnů. Taktéž při výdeji motorů ze skladu nebudeme muset čekat na propuštění motorů do volného oběhu klasickým způsobem, ale můžeme využít elektronického způsobu podání realizačního
Jednotného správního dokladu.

 

Klasické řízení znamená pro deklaranta odnést v papírové formě prohlášení na celní úřad, zařadit se do fronty a čekat na projednání, neboť deklarant musí být přítomen u celního řízení.

 

Při zjednodušeném postupu, vytvoří deklarant elektronický zjednodušený doklad, který při každém výdeji odešle na celní úřad. Pokud celní úřad nekontaktuje deklaranta do 30 minut od přijetí tohoto dokladu, že zboží podléhá kontrole, tak si může firma toto zboží vzít do výroby.

 

Součástí budoucího povolení celního úřadu bude v podmínkách uvedeno, jak často bude předkládána souhrnná celní deklarace.

 

Příklad: 14 dnů budeme každý den zasílat pouze zjednodušené celní prohlášení, které zahrneme za toto období do souhrnné celní deklarace. Na základě této souhrnné deklarace nám bude vyměřen celní dluh kompletně za všechny výdeje z celního skladu za dobu uplynulých 14 dnů.


5                               Reklamace zboží

 

Zjistíme-li, že zboží je vadné ještě před vyclením a dodavatel souhlasí s vrácením zboží, jde o nejideálnější variantu, kdy vystavíme ve firmě ERGAS TRANS s.r.o tranzitní doklad, se kterým odešleme zboží zpět. Na základě tohoto dokladu vyrovnáme počty kusů na skladě a v dovozním záznamu.

 

Pokud jsme zjistili, že je zboží vadné až po vyclení, a dodavatel souhlasí s vrácením zboží, vystavíme ve firmě ERGAS TRANS s.r.o vývozní doklad, se kterým odešleme zboží zpět. Na základě tohoto vývozního dokladu a prohlášení od firmy Hebei, že jde o vadné zboží, zažádáme do 12 měsíců od vyclení zboží o navrácení cla v plné výši.

 

V případě, že jsme zjistili již před vyclením, že je zboží vadné a dodavatel nesouhlasí
s vrácením vadného zboží zpět, jsme povinni zničit vadné zboží pod celním dohledem.

 

Postup zničení zboží pod celním dohledem:

 

  • zajistíme od firmy Hebei prohlášení, že jde o vadné zboží, a že souhlasí se zničením tohoto zboží, a jeho následovným odprodejem firmě A.S.A. (zboží v tuto chvíli ještě není naším majetkem).

 

  • firma Hebei nám vystaví credit  k dovozní faktuře (proformě), se kterou bylo dovezeno zboží do České republiky. Na základě tohoto kreditu nám bude ponížena hodnota na dovozním záznamu.

 

  • podáme žádost na celním úřadu ohledně zničení zboží pod celním dohledem (musíme zde uvést  námi navrhované datum, místo, popis výrobku, množství,
    č. dovozního záznamu, a způsob, jakým bude zboží zničeno).

 

  • připravíme motory nebo odlitky ke zničení, a vyčkáme příjezdu celníků. Výjezd je zpoplatněn (cca 6 Kč za km - cestovné a 50 Kč za každých započatých 15 min. přítomnosti ve firmě)

 

  • zničení zboží

a) hliníkové odlitky (např. je zničíme navrtáním, nebo naříznutím)
Takto zničené je prodáme firmě A.S.A., která je odveze za účelem dalšího prodeje. Částka, kterou získáme za odlitky bude základem pro vyclení hliníkového odpadu. Cena za  prodané odlitky bude velmi nízká.
Pravděpodobně bude výsledkem nulové  clo.

 

b) motory (např. je zničíme přeřezáním svazků  el. kabelů)
Firma A.S.A.  po odjezdu celníků převeze poškozené motory do Zábřehu na Moravě. Zde budou demontovány a roztřídí se podle materiálu (na plasty, hliník, železo, měď apod.) Vystaví doklad pro celní účely, ze kterého bude zřejmé do jakých položek celního sazebníku se motor rozložil (jednotlivé hmotnosti musí souhlasit s celkovou hmotností motoru, a jednotlivé ceny musí dohromady dát cenu, za kterou jsme motor prodali. Tyto roztříděné odpady se vyclí. Opět je tu vysoká pravděpodobnost nulového cla.

 

  • na základě protokolu o zničení a částky získané za odpad vystavíme Jednotný správní doklad ve firmě ERGAS TRANS s.r.o  (cena za vystavení Jednotného správního dokladu  ve firmě ERGAS TRANS s.r.o u hliníkového odpadu z odlitků bude cca 300-350 Kč; u motorů bude více položek odpadu - cena Jednotného správního dokladu bude cca 700 Kč)

 

Pokud jsme zjistili až po vyclení, že je zboží vadné, a dodavatel nesouhlasí s vrácením vadného zboží zpět, můžeme postupovat stejným způsobem jako u varianty č. 3. Změna nastane až v závěru celé akce. Po procesu zničení a vyclení odpadu získáme Jednotný správní doklad, na základě kterého požádáme o vrácení cla z původního vyclení motorů
a odlitků. Pokud clo za odpad bude nulové, bude nám z původního Jednotního správního dokladu vrácena celá částka. Pokud budeme za odpad platit clo, bude nám navrácen pouze rozdíl oproti původnímu Jednotnému správnímu dokladu.

 

Osobně bych z celního hlediska navrhovala, aby byly reklamace vráceny zpět dodavateli. Pro případ, že zde reklamované zboží zůstane je nejlepší toto zboží proclít (i v případě, že již před proclením víme, že je zboží vadné), a potom zboží odprodat firmě A.S.A. Dodavateli navrhnout, aby respektoval výši cla jako naše náklady spojené s vyřízením reklamace, a uhradil je naší firmě. (clo - prodej odpadu = náklad na reklamaci)

U motorů z celního skladu máme při menším odběru z celního skladu nulové clo. Pouze
u většího odběru platíme clo, ale zde je nutné zhodnotit na základě varianty 3 a 4, zda má smysl o toto clo žádat zpět. Poplatky za příjezd celníků a vystavení Jednotného správního dokladu na odpady mohou převyšovat výši navráceného cla. Likvidace pod celním dohledem je vhodná pouze v případě většího nahromadění materiálu. Při shromažďování materiálu jsme bohužel omezeni časově u již vyclených motorů - rok od vyclení. Po uplynutí této doby ztrácíme nárok na navrácení cla.


6                               Analýza finančních úspor

 

Firma Ingersoll-Rand CZ s.r.o. si v případě platební neschopnosti nezapůjčuje hotovost od bank, ale na základě dohod si  dceřiné společnosti vypomáhají vzájemně v rámci korporace.

 

Za základ pro výpočet úspor   vezmeme částku 6 milionů korun, která by musela být uložena v bance jako bankovní záruka na zajištění celního dluhu a DPH za zboží, které budeme mít uskladněno v celním skladu. Celní úřad v Olomouci nám povolil do této výše nezajišťovat celní dluh a DPH, a proto můžeme s touto částkou volně disponovat.

Úrokové sazby termínovaných vkladů pro podniky a fyzické osoby - podnikatele se
u tuzemských bank různí a často jsou vázány na konkrétní firmu a osobní jednání.

Zpravidla jsou na termínové vklady ještě vázány případné bonifikace a zvýhodnění. Zjištěné úrokové sazby u vkladů termínovaných na jeden rok se pohybují
od 2 %  u Komerční banky až po 6 % u  Raiffeisen Bank. Při částce 6 milionů korun, která by byla vázána jako bankovní záruka pro celní úřad se tedy jedná za rok o hodnotu
od 120 000 Kč u Komerční banky až po 360 000 Kč u zmiňované Raiffeisen Bank.

 

Další úsporou je bezesporu částka, kterou musíme zaplatit Firmě ERGAS TRANS s.r.o.  za opravy Jednotných správních dokladů z důvodu změny ceny motorů. Tímto rozborem je již bezpředmětné se zabývat, neboť díky realizaci celního skladu v naší firmě, se již tyto opravy nebudou v budoucnu provádět.

 

V současné době máme ve firmě vycleno přibližně 2 500 kusů motorů. Z tohoto důvodu je prozatím velice málo motorů dováženo do celního skladu. Při vzrůstajícím objemu objednávek a spotřebě vyclených motorů se bude mnohem více těchto motorů do celního skladu dovážet. Níže uvedený výpočet je pouze z malého vzorku běžně dodávaného zboží a  za velmi krátké období. Prozatím jsme zkušebně uskladňovali zboží - motory do celního skladu z jediné firmy, a to z firmy Hebei. Již v únoru letošního roku budeme uskladňovat veškeré dovezené zboží – hliníkové odlitky od firmy RIGHT WAY z Malajsie.

 

Uvedená a výpočtem podložená částka úspory přínosu ve výši 1 857 Kč se tedy jeví jako nízká, ale je nutné podotknout, že je za období zhruba třetiny roku. Ročně by činila asi
6 000 Kč. Tato roční hodnota úspory je docílena v období hluboké ekonomické recese, během které došlo k velkému poklesu výroby. Za obvyklé ekonomické situace
a při dalším rozmělnění dodávkových položek by mohlo dojít k úspoře nákladů více jako 20 000 Kč ročně.

 

 

6.1                        Analýza SWOT

 

Realizaci navrženého a používaného řešení celního skladu ve firmě
Ingersoll-Rand CZ s.r.o. můžeme vyhodnotit  pomocí SWOT analýzy. Tato analýza určuje tzv. silné a slabé stránky (strenghts and weaknesses) posuzované z pohledu podniku. Vnější faktory pak vyjadřují příležitosti, výhody a nebezpečí, hrozby (opportunities and threats).

Konkrétní vyhodnocení je následující:

 

Slabé stránky

 

  • relativní náročnost a složitost administrativní činnosti
  • zvýšené nároky na přesnost činnosti do systému zapojených pracovníků

 

Silné stránky

 

  • podrobně zpracovaný a srozumitelný návod
  • zjednodušení reklamací dodávek
  • zvýšení cash flow z důvodu odsunutí platby cla a DPH a snížení nároků na krytí zásob

 

 

 

 

 

Výhody, příležitosti

 

  • jednodušší a rychlejší komunikace s celním úřadem
  • snížení závislosti na cizích finančních zdrojích
  • snadné vrácení dodávek z důvodů nadbytku zásob
  • jednoduché řešení  stavu zásob při změně výrobního programu
  • bezproblémové řešení při zastarání designu dodávaného zboží

 

Hrozby, nebezpečí

 

  • odebrání povolení k provozování celního skladu při porušení dohod s celním úřadem
  • sankce a pokuty od celního úřadu až do výše 4 000 000 Kč při nedodržení postupu

 

6.2                        Finanční přínos inovace celního skladu

 

Zavedením celního skladu se podle údajů z útvaru logistiky sníží stav výrobních zásob ve firmě Ingersoll-Rand CZ s.r.o. zhruba o 5 500 000 Kč. O tuto částku by se zvýšila nutnost cizích zdrojů financování. Uvedená finanční potřeba by se řešila provozním úvěrem
u Komerční banky. Konkrétně by se jednalo o Profi úvěr Fix. U tohoto úvěru je pevná úroková sazba, která se řídí Sazebníkem komerční banky. Profi úvěr se splácí postupně měsíčními anuitními splátkami a slouží k financování oběžných prostředků (zásob
a krátkodobých pohledávek) z obchodního styku do lhůty splatnosti. Úvěr musí být zajištěn avalem na krycí bianko směnce. Profi úvěr se může čerpat postupně i jednorázově
a poskytuje se výhradně v Kč. Výhodou tohoto úvěru je skutečnost, že je k němu zdarma poskytováno pojištění schopnosti splácet, a má výrazně zjednodušený schvalovací proces. Úroková sazba při splatnosti do jednoho roku, což v daném případě připadá v úvahu, je 10,9 % per annum. Při revolvingovém čerpání by tedy roční výše úroku činila
5 500 000 Kč/100 x 10,9 = 599 500 Kč, tedy zhruba 600 000 Kč ročně. Z uvedeného výpočtu vyplývá, že roční přínos pro firmu z důvodu  zavedení celního skladu je zhruba 600 000 Kč ročně.


Hodnocení přínosu pro firmu

 


ZÁVĚR

 

Tato bakalářská práce je souhrnem  získaných teoretických poznatků na téma celní sklad,
a  jejich následné aplikace do praxe za období přibližně 6-8 měsíců. Každý nový podnět byl ihned zapracován, každý konkrétní krok byl předem konzultován s celým týmem.

 

Na začátku celého projektu byl problém s cash flow ve firmě Ingersoll.Rand CZ s.r.o. Příčinou tohoto problému byla nejen přicházející hospodářská krize, ale také staré nemoderní a neefektivní způsoby nákupu materiálu určeného pro výrobku kompresorů. Bylo nutné zhodnotit dosavadní způsob nákupu a především okamžitě  snížit zásoby zboží ve skladu.

 

Nechali jsme se inspirovat zahraničními partnery, kteří již dříve změnili systém skladového hospodářství. Rozdělili jsme si v týmu úkoly, a postupně získávali informace, jak bychom mohli pro nás v tuto chvíli „vzorové“  systémy realizovat u nás ve firmě.

 

Postupně jsme společně tvořili tuto pomyslnou mozaiku. Odměnou za naše vynaložené úsilí byl fungující systém. Systém, který  propojuje VMI, SOMI a celní sklad. Motory nakupované od firmy Hebei, jsou v současné době již dováženy výhradně do celního skladu. Nezajišťujeme u nich ani celní dluh ani DPH. Motory až do doby, než  je vyskladníme do spotřeby nejsou v našem majetku a neneseme za ně žádná rizika. Víme, že nadbytky těchto motorů můžeme celně řešit nejjednodušším možným způsobem, a to vrátit tyto motory zpět dodavateli aniž bychom z nich zaplatili  clo.

 

Jsme na začátku tohoto nově vzniklého systému, který určitě budeme dále vylepšovat. V oblasti celního skladu požádáme o Zjednodušený postup.

 

V měsíci únoru ukončíme klasické dodávky s dalším dodavatelem z Malajsie firmou
RIGT WAY. Od této firmy budeme  za bezkonkurenční cenu dovážet neopracované hliníkové odlitky. U motorů dovážených z Číny činí clo 2,7 %. Výše cla u hliníkových odlitků z Malajsie je 6 %. Při větším dováženém počtu těchto odlitků na sklad bude opět velkou úsporou, když tyto odlitky uskladníme v celním skladu až do doby jejich spotřeby.  Naším dalším cílem je přesvědčit i ostatní  naše dodavatele, aby podepsali i oni smlouvu na tento způsob dodávek.


ABSTRAKT

 

STRÁNSKÁ, V. Inovace celního skladu typu C. Kunovice 2010. Bakalářská práce. Evropský polytechnický institut, s.r.o.

Vedoucí práce: Ing. Jana Minaříková

 

Klíčová slova: zásoby, doba obratu, analýza, jednotný správní doklad

 

Moje bakalářská práce by mohla být užitečným návodem pro firmy, které mají nadbytečné zásoby na skladě, a v nich zbytečně uložené finanční prostředky. Tyto finanční prostředky  by se mohly lépe zainvestovat a zhodnotit. 

 

Cílem této bakalářské práce  je v souladu s Celním kodexem vybudovat ve firmě Ingersoll.Rand CZ s.r.o. „Celní sklad typu C“, jehož vybudováním  a současným zavedením systémů VMI a SOMI se docílí zvýšení cash flow ve firmě.

 

V první části svojí bakalářské práce popisuji dosavadní způsoby nákupu a uskladňování zboží ve firmě Ingersoll-Rand CZ s.r.o., a porovnávám tento způsob s moderními metodami skladového hospodářství ve světě.

 

Druhá část práce je věnována vlastní realizaci „Celního skladu typu C“ a metodice vyclívání, reklamacím a zjednodušenému postupu při vyclívání.

 

Ve třetí části práce se věnuji analýze, ve které kvantifikuji již konkrétní přínos vybudování výše uvedeného skladu pro Ingersoll-Rand CZ s.r.o. K analýze využívám  běžně používané metody včetně analýzy SWOT.


ABSTRACT

 

STRÁNSKÁ, V. Innovation of customs warehouse type C, Kunovice 2010. Bachelor thesis. The Polytechnic Institute, s.r.o. Supervisor: Ing. Jana Minaříková.

Key words: inventory, turnover time, analysis, the single administrative document

My bachelor thesis could be a useful guide for companies that have excess of inventories, which means unnecessarily imposed funding.

 

These funds would be better to invest and assess. The aim of this thesis is in accordance with the Customs Codex to build in the company Ingersoll.Rand CZ s.r.o. "Customs warehouse type C“. By building this warehouse and by introduction of VMI and SOMI system will be achieve an increase in cash flow in the company.

 

 In the first part of my bachelor thesis I am describing the current methods of purchasing and storaging of goods in the company Ingersoll-Rand CZ s.r.o. and comparing this method with modern methods of material management in the world.

 

The second part is devoted to the realization of the „Customs warehouse type C“ and to metodology of custom clearance, reclamation and to simplified customs procedure.


The third part of my work is analysis, in which I quantify the contribution of above mentioned warehouse for  Ingersoll-Rand CZ s.r.o. In the analysis I use commonly used methods, including SWOT analysis.


Seznam použité literatury

[1]                   VOSOBA, P. a kol. Změna finančního myšlení. Praha : Orbis, 1995.
127 s.  ISBN 80-235-0059-7.

[2]                   DVOŘÁČEK, J. Interní audit a kontrola. Praha : C.H.Beck, 2003.
224 s. ISBN 80-7179-805-3.

[3]                   KONEČNÝ, M., REŽŇÁKOVÁ M. Controlling. Brno : PC-DIR, 1997.
121 s. ISBN 80-214-0971-1.

[4]       JINDRA, J. Obchodní logistika. Praha : VŠE, 1992. 126 s. ISBN 80-7079-806-8
[5]       KONEČNÝ, M. Podnikové finance. Brno : PC-DIR, 1998.
            74 s. ISBN 80-214-1120-1.

[6]       KOTLER, P. MARKETING MANAGEMENT. Praha : VICTORIA PUBLISHING,
            1992. 789 s. ISBN 80-85605-08-2.

[7]       RŮČKOVÁ, P. Finanční analýza. Praha : Grada, 2008.
120 s.  ISBN
: 978-80-247-2481-2.

[8]        SWOBODA, H. Buch der modernen Statistik. München-Zürich : Knaur,1971.
121 s. ISBN
: 3-426-00366-X.

[9]        BARAN, D. a kol. Finančno-ekonomická analýza podniku v praxi. Bratislava : Iris,
2008. 31 s. ISBN 978-80-89238-13-2.

[10]      DVOŘÁČEK, J. Interní audit a kontrola. Praha : C.H.Beck, 2003.
224 s. ISBN 80-7179-805-3.

[11]      PRAŽSKÁ, L. a kol. Řízení obchodních firem. Praha : VŠE, 1995.
346 s. ISBN 80-7079-651-0.

[12]      KONEČNÝ, M. Finanční analýza a plánování. Brno : PC-DIR, 1997.
64 s. ISBN 80-214-0841-3.

[13]      HARTLOVÁ, V. a kol. Bankovnictví. Praha : Fortuna, 2004.
199 s. ISBN 80-7168-9000-9.

[14]      Ingersoll-Rand CZ s.r.o. Celní dokumentace IR CZ 2009.
.
Uničov : Ingersoll-Rand CZ s.r.o, 2009. 66 s.

[15]    Ingersoll-Rand CZ s.r.o. Skladová evidence IR CZ.
Uničov : Ingersoll-Rand CZ s.r.o. 2009. 34 s.

[16]    HAVEL, J.; NEUBAUER, K. Celní prohlášení při dovozu, vývozu a tranzitu.
2.vyd. Brno : ECON publishing, 1998. 212 s. ISBN 80-902268-5-2.

[17]     ŽEMLIČKA, L. Celní zákon a předpisy související v praxi od 1.7.2002.
456 s. 2. vyd.  Olomouc : ANAG, 2002. ISBN 80-85646-40-4.

[18]      DONELLY, J.H., GIBSON, JAMES L., IVANCEVICH JOHN M. Management.
Praha : Grada, 1997. 824 s. ISBN 80-7169-422-3.

[19]      SIXTA J., MAČÁT V. Logistika teorie a praxe. Brno : CP BOOKS, 2005.
315 s. ISBN 80-251-0573-3.  

[20]      TÖPFER A. a kol. Six sigma – Koncepce a praktické příklady pro bezchybné řízení.
Brno : Computer Press, 2008. 520 s. ISBN 978-80-25101766-8.

[21]      EMMET S. Řízení zásob – Jak minimalizovat náklady a maximalizovat hodnotu.
Brno : Computer Press, 2008. 298 s. ISBN 978-80-251-1828-3.

[22]      Celní kodex Společenství [online]. [cit. 2007-01-01] Dostupné z  WWW:
http://www.businessinfo.cz/files/2005/071210_kodex_clo_es_0107.pdf

[23]      ERGAS TRANS s.r.o Celní sklad - Ingersoll-Rand CZ s.r.o.
Olomouc :  ERGAS TRANS s.r.o.

[24]    Ingersoll-Rand CZ s.r.o. Fakturace IR CZ. Uničov : Ingersoll-Rand CZ s.r.o.
2009. 58 s.

 


Seznam obrázků:

 

Obr. č. 1: Evidenční štítek…………………………………………………………………22

Obr. č. 2: Schéma vyskladnění z celního skladu…………………………………………..24

Obr. č. 3: Report vyskladnění z celního skladu……………………………………………25

Obr. č. 4: Vlastní faktura…………………………………………………………………..26

 

 

 

 

Seznam tabulek:

 

Tabulka  č. 1: Seznam kombinovaných nomenklatur používaných ve firmě IR CZ……...14

Tabulka  č. 2: Evidence celního skladu – uskladnění……………………………………...23

Tabulka  č. 3: Evidence celního skladu – vyskladnění…………………………………….23

Tabulka  č. 4: Evidence celního skladu – uskladnění……………………………………...24