Evropský polytechnický institut,
s.r.o.
BAKALÁŘSKÁ
PRÁCE
2010 VLADIMÍRA
STRÁNSKÁ
Evropský
polytechnický institut, s.r.o. v Kunovicích
Studijní obor: Finance a daně
INOVACE
CELNÍHO SKLADU TYPU C
(Bakalářská
práce)
Autor: Vladimíra STRÁNSKÁ
Vedoucí
práce: Ing. Jana MINAŘÍKOVÁ
Kunovice, srpen 2010
1.
soukromá vysoká škola na Moravě
Evropský polytechnický
institut, s.r.o.
akademický
rok 2009/2010
Zadání bakalářské práce
Jméno a příjmení: Vladimíra STRÁNSKÁ
Studijní obor: Finance a daně
Téma práce:
Cíl bakalářské práce:
Cílem
bakalářské práce je dosáhnout navýšení cash flow ve firmě Ingersoll-Rand CZ
s.r.o. Vypracovat dokumentaci k žádosti u celního úřadu o povolení provozovat
celní sklad. Navrhněte způsob evidence zboží ve skladu. Analyzujte finanční
úspory. Vyřešte způsob fakturace za odebrané zboží ve skladu. Navrhněte řešení
reklamací v souladu s celními předpisy. Návrh obhajte před vedením
firmy Ingersoll-Rand CZ s.r.o. Hodnocení bude součástí bakalářské práce.
Osnova:
1.Úvod
2.Zhodnocení současného stavu řízení zásob ve firmě
3.Moderní způsoby skladového hospodářství
4.Realizace celního skladu ve firmě
5.Metodika vyclívání
6.Reklamace zboží
7.Analýza finančních úspor
8.Hodnocení přínosu pro firmu
9.Závěr
Podle zákona č. 111/1998 Sb., § 47b, odst.3 platí, že odevzdáním práce autor
souhlasí se zveřejněním své práce podle
tohoto zákona, bez ohledu na výsledek
obhajoby.
Vedoucí
bakalářské práce: Ing.
Jana Minaříková
Datum zadání
bakalářské práce: Kunovice, 3. března 2010
Ing. Vladimíra Hlaváčková Oldřich
Kratochvíl
ředitelka Ústavu management a
marketing H.
prof., Ing., Ph.D., Dr.h.c., MBA
zahraničního obchodu a Finance a daně rektor
Prohlašuji, že jsem
bakalářskou práci vypracovala samostatně pod vedením
Ing. Jany Minaříkové a uvedla v seznamu literatury všechny použité
literární a odborné zdroje.
Kunovice, srpen 2010
Děkuji paní Ing. Janě
Minaříkové za velmi užitečnou metodickou pomoc, kterou mi poskytla při
zpracování mojí bakalářské práce.
Kunovice, srpen 2010
Vladimíra Stránská
Obsah
1... Zhodnocení současného stavu řízení zásob ve firmě
2... Moderní způsoby skladového hospodářství
2.1... VMI (Vendor Managed Inventory)
2.2... SOMI (Supplier Owned and Managed Inventory)
2.3... SOMI (Supplier Owned and Managed Inventory)
3... Realizace celního skladu ve firmě
3.1... Žádost o povolení provozovat celní sklad typu C
3.2... Náležitosti k vyplnění žádosti firmy
Ingersoll-Rand CZ
3.3... Náležitosti k nezajišťování celního dluhu
3.4... Proces schvalování celního skladu
3.5... Naskladnění zboží do celního skladu
3.6... Evidence zboží v celním skladu
3.7... Vyskladnění zboží z celního skladu
3.8... Dočasně vynětí z celního skladu
3.9... Ruční výdej motorů ze skladu – urgent
4.1... Zjednodušený postup pro vyclívání zboží z celního
skladu
6.2... Finanční přínos inovace celního skladu
V srpnu
roku 2008 jsem nastoupila do firmy Ingersoll-Rand CZ s.r.o. v Uničově jako
celní kooordinátor. Tato firma je součástí amerického koncernu Ingersoll-Rand,
který působí na světových trzích v sektoru klimatizací a chlazení.
Ingersoll-Rand
postavil závod v Uničově za necelých sedm měsíců na zelené louce. Vlastní výroba byla zahájena
v srpnu 2002. Je nejmladším závodem společnosti v ČR vedle závodu
v Praze a Kolíně.
Specializuje se
na montáž a testování šroubových a
pístových kompresorů pro chladící okruhy. Více než 98 % produkce je exportováno
na zahraničí trhy. Pro svoji výhodnou
zeměpisnou polohu se stal závod
zároveň evropským distribučním centrem.
Firma je úspěšně
certifikována dle ISO 9001:2000, ISO 14001:1997 a OHSAS 18001:1999. Cílem
závodu je stát se „Centrem excelence“ pro výrobu a testování
elektromechanických zařízení a systémů.
Krátce po mém
nástupu do firmy bylo zřejmé,
že firma nemůže s příchodem hospodářské krize fungovat
jako doposud.
Management firmy
přistoupil k mnoha opatřením, jak firmu
udržet při životě. Zredukoval počet zaměstnanců vůči objemu výroby .
V současnosti firma zaměstnává 170
zaměstnanců převážně technických profesí. Dále se rozběhlo několik projektů, jejichž společným cílem bylo snižovat náklady
firmy, aniž by došlo ke snížení kvality vyráběných výrobků, a zároveň byl
zákazník uspokojen včasnou dodávkou. Jedním z těchto projektů byla i
inovace celního skladu.
Jako celní
koordinátor jsem se o tuto problematiku začala zajímat a navrhla jsem, že
v rámci vypracování mojí bakalářské práce uvedu tento sklad do provozu. Cílem
bakalářské práce je dosáhnout díky inovaci celního skladu navýšení cash flow ve
firmě Ingersoll-Rand CZ s.r.o. Vypracovat dokumentaci k žádosti u celního úřadu
o povolení provozovat celní sklad. Navrhnout způsob evidence zboží ve skladu.
Analyzovat finanční úspory. Vyřešit
způsob fakturace za odebrané zboží ve skladu. Navrhnout řešení reklamací
v souladu s celními předpisy.
S týmem
odborných spolupracovníků pod vedením finančního manažera se budeme scházet 2-3
měsíčně na mítincích, na kterých si budeme zadávat jednotlivé dílčí úkoly.
Součástí mojí bakalářské práce bude získat veškeré informace o celním skladu
nastudováním příslušných zákonů. Dále bude mým úkolem spolupracovat
s Celním úřadem v Olomouci, kde zažádám o povolení realizovat celní
sklad. Před podáním žádosti musíme mít
již celý projekt teoreticky připravený.
Celnímu úřadu musíme podat návrhy ohledně umístění skladu, evidence
zboží, zajišťování celního dluhu apod.
V momentu,
kdy toto povolení získáme, musíme proškolit pracovníky, kterých se tato
problematika týká a realizovat celní sklad v praxi. V roce 2009
otestujeme celní sklad na motorech, které dovážíme z čínské firmy
Hebei. Závěrem roku provedu analýzu
konkrétních úspor a výhled na příští rok.
Snahou každého
zaměstnance naší firmy je, aby se jí
nevrátil zpět do firmy vadný
výrobek, ale spokojený zákazník.
Oddělení
strategického nákupu vyhledává dodavatele kvalitních
komponentů pro výrobu kompresorů nejen ve státech EU, ale i ve třetích
zemích. Jedná se zejména o tyto země:
Čína, Malajsie, Indie a USA. Cena dílů
nakupovaných v těchto zemích je mnohonásobně
nižší než díly ve stejné kvalitě nakupované v Evropské unii. Na druhé straně ovšem vzniká
problém s vyšší cenou za dopravu a dlouhou dobou dodání.
Firma vyrábí kompresory v různých konfiguracích, což
obnáší mít na skladě veškeré díly k jejich možné výrobě. Doposud tedy firma
nakupuje tyto díly tak, aby od každého druhu byl dostatek těchto dílů na
skladě, neboť právě u dílů ze třetích zemí by dodávka tohoto dílu trvala mnohdy
i několik týdnů. Při vyšší ceně za dopravu se samozřejmě vyplatí nakoupit větší
množství těchto dílů, a snížit tak náklady na dopravu
jednotlivého dílu. Ve skladu je tedy dostatek dílů, které čekají na zákazníka,
který si v budoucnu objedná kompresor s těmito díly.
Případně se vyrábějí některé typy kompresorů do zásoby
s tím, že svého odběratele v nejbližší době najdou.
V současné době již není možné pokračovat ve výrobě
kompresorů a nákupu materiálu na sklad, neboť by se firma díky vysokým zásobám dostala do platební neschopnosti.
Jedním z prvních kroků, ke zlepšení této situace je
zřízení tzv. konsignačního skladu ve firmě.
Tento sklad zkušebně
zřizujeme pro dodávky motorů z Číny od firmy Hebei. Je zřízen na základě smlouvy
v prostorách firmy Ingersoll-Rand CZ s.r.o. Firma Ingersoll-Rand
dvakrát za měsíc proclívá jeden až dva kontejnery motorů z firmy Hebei a
uskladňuje je v konsignačním skladu. Zboží dodávané firmou Hebei, je zde
skladováno na účet
a riziko dodavatele. Firma Ingersoll-Rand má právo toto zboží odebírat podle
své potřeby, a na základě smlouvy za toto odebrané zboží v určitém časovém
odstupu zaplatit. Při výrazném poklesu zásoby motorů vždy upozornila dodavatele
na potřebu rozsah skladu doplnit.
Zpočátku se zdálo, že je pro firmu tento sklad velmi
výhodný a chtěla podepsat smlouvu i s ostatními dodavateli ze třetích zemí. Problémy nastaly v okamžiku, kdy se díky vypuknutí
hospodářské krize a výraznému poklesu objednávek na kompresory zpomalil
i výdej těchto motorů ze skladu.
Motory obsahují vysoký podíl oceli, šedé litiny a mědi.
V posledních dvou letech ceny těchto surovin na trhu značně vzrostly.
V důsledku toho po nás dodavatel požadoval vyšší cenu za motory.
Docházelo k rozsáhlým opravám Jednotných správních dokladů
, kterými byly čínské
motory propuštěny do volného oběhu. Vzhledem k tomu, že i jiní dodavatelé
ze třetích zemích, předpokládali pohyb cen u svých výrobků muselo se od tohoto
způsobu nákupu zásob upustit.
Firma Ingersoll-Rand CZ s.r.o. se v současné době
orientuje na využití a následnou aplikaci modernějších způsobů skladového
hospodářství. Mezi nové systémy v oblasti nákupu materiálu patří VMI a
SOMI. Tyto metody jsou převzaty ze zahraničních dceřiných společností, kde jsou
již běžně používány. V rámci projektu celního skladu se počítá i
s aplikací těchto systémů ve firmě.
Základním prvkem tohoto systému je společná databáze odběratele a dodavatele. Tato databáze je tvořena jednotlivými díly, u kterých jsou nastavena minima a maxima. Na základě těchto limit je podle smlouvy dodavatel povinen dodávat jednotlivé díly do skladu odběratele. V momentu kdy odběratel odebere ze skladu díly, a zásoba klesne na dané minimum, tak se automaticky generuje objednávka na straně dodavatele.
Firma zahájila vyjednávání se stěžejními dodavateli, se kterými byla následně podepsána smlouva. Na základě této smlouvy dodává dodavatel do předem určeného lokace ve skladu odběratele konkrétní komponenty. Tyto díly jsou zde skladovány na účet a riziko dodavatele až do chvíle, kdy jsou z této lokace převedeny na výrobní linku.
Dalším navazujícím projektem je SOMI sytém. Základem tohoto systému je vytvoření konsignačního skladu. V prostorách firmy Ingersoll-Rand je určený prostor, do kterého jsou naváženy ve větším množství komponenty, které opět zůstávají až do doby spotřeby v majetku dodavatele. V momentu kdy jsou tyto díly vyskladněny se automaticky vygeneruje tzv. vlastní faktura. Na základě této vlastní faktury je za odebrané zboží zaplaceno dodavateli.
Jak bylo již zmíněno v předešlé podkapitole věnované konsignačnímu skladu, nastal ve firmě Ingersoll.Rand problém při dodávkách motorů z Číny. Vzhledem ke kolísavosti cen některých vstupních surovin nebylo možné při vyclívání sdělit Celnímu úřadu v Olomouci jaká bude vlastně skutečná konečná cena nakupovaného motoru. Vzhledem k nadměrnému počtu opravovaných Jednotných správních dokladů bylo nutné tuto situaci řešit. Byl to první impuls pro inovaci Celního skladu typu C ve firmě.
Celní sklad
můžeme ve firmě zřídit na základě článku č. 98 Celního kodexu Společenství.
Režim uskladňování v celní skladu umožňuje skladovat v celním skladu.
· zboží, které není zbožím Společenství, aniž toto zboží podléhá dovoznímu clu nebo obchodně-politickým opatřením.
· zboží Společenství, pro které zvláštní předpisy Společenství stanoví, že se na ně v důsledku jeho uskladnění v celním skladu vztahují opatření obvykle uplatňovaná při vývozu zboží.
Celním skladem se rozumí jakékoliv místo schválené celními orgány a pod jejich dohledem, kde je zboží skladováno za předepsaných podmínek.
Případy, ve kterých může být zboží podle prvního odstavce propuštěno do režimu uskladňování v celním skladu, aniž by bylo skladováno v celním skladu, se stanoví postupem projednávání ve výboru. [22, s. 43]
Na podzim roku
2008 se uskutečnil první mítink, na kterém jsme si vytýčili společné cíle.
Domluvili jsme se, že budeme spolupracovat v týmu, neboť se bude současně
realizovat nejenom celní sklad ale i VMI a SOMI systém. Pravidelně jsme se
scházeli 2-3 měsíčně,
a každý z nás odcházel vždy s konkrétním dílčím úkolem, který měl
splnit do příštího mítinku. Z každého mítinku byl vyhotoven níže uvedený
zápis, kde bylo zaznamenáno, které dílčí kroky byly již splněny, a které další byly zadány.
Žádosti se předkládají ve dvou vyhotoveních na podatelně celního úřadu. V našem případě u Celního úřadu v Olomouci. Do 30 kalendářních dnů od podání žádosti je celní úřad povinen odpovědět, zda je možné provozovat celní sklad od doby, která je námi navržena v žádosti o povolení.
Tiskopisy žádostí je možné získat přímo na celním úřadu, případně je najdeme na www.cs.mfcr.cz. Struktura těchto vzorů není nijak závazná. Členské státy používají tiskopisy ve formě kolonek, které mohou podle potřeby zvětšit nebo tiskopisy ve formě řádků. Závazná jsou pouze pořadová čísla kolonek včetně jejich znění.
Každý členský stát si může tyto tiskopisy doplnit o kolonky nebo řádky pro vnitrostátní účely.
Takto přidaný řádek nebo kolonka musí mít za pořadovým číslem doplněno velké písmeno (např. 2A).
Povinně musí být vyplněny všechny kolonky s tučně vytištěným číslem. Pro vyplnění žádosti jsou na internetových stránkách k dispozici pokyny pro jejich správné vyplnění včetně vysvětlivek.
Tato žádost byla předána dne 20.3.2009 Celnímu úřadu v Olomouci. Náležitosti žádosti včetně podrobného popisu k vyplnění jednotlivých kolonek, které musí být povinně vyplněny:
1.
Žadatel:
Ingersoll-Rand CZ s.r.o.
Šumperská
č.p. 1345
783
91 Uničov
CZ27813941
2.
Celní
režim: Uskladňování
v celním skladu
Do této kolonky je nutno uvést celní režim, do kterého má být zboží
propuštěno.
3.
Druh
povolení: 1
Jedná se o podání první žádosti, v případě změn oprav uvádíme
číselnou řadu.
4.
Počet
dodatkových tiskopisů, které jsou předkládány pro režim uskladnění v celním
skladu: 8
5.
Místo
a druh účetnictví/záznamů:
Ingersoll-Rand CZ s.r.o. Uničov
Šumperská č.p. 1345
783 91 Uničov
IČ 278 13 941
Softwarový systém ORACLE
V kolonce musí být uvedeno místo, kde je účetnictví vedeno. Uvede se zde místo, kde jsou vedeny daňové, obchodní a jiné účetní údaje žadatele. Dále se zde uvádí druh účetnictví včetně upřesnění systému, ve kterém je účetnictví vedeno.
6.a Doba
platnosti povolení: 01-05-2009
Zde se uvádí
datum, ke kterému je požadováno, aby povolení vstoupilo v platnost.
7.
KN,
popis, množství dodávek:
Tabulka č. 1: Seznam kombinovaných
nomenklatur používaných ve firmě IR CZ Zdroj: [14]
Vyplníme osmimístný kód KN (kombinovaná nomenklatura) a obchodní nebo technický popis zboží, množství, které má být propuštěno do celního režimu. Pokud budeme dovážet více položek KN předložíme seznam s čtyřmístným kódem KN. Množství uvádíme po dohodě s celním úřadem.
8.
Zušlechtěné
nebo přepracované výrobky:
Tato kolonka se v případě firmy Ingersoll-Rand CZ s.r.o. nevyplňuje.
9.
Popis
předpokládaných činností:
Zákonem povolená manipulace se zbožím v souladu s čl. odst. 1 celního kodexu, čl. 531 nařízení komise a příloha č. 72 k nařízení komise
· navážení nového zboží
· označování nového zboží štítky s údajem, o jeho konkrétním umístění ve skladu
· následné naskladnění zboží
· vychystávání zboží, které má být další den procleno (navezení tohoto zboží do jednoho místa v celním skladu, které budeme mít interně označené jako vychystávací zónu)
·
po proclení následný odvoz zboží ze skladu (z
vychystávací zóny)
v případě, že budeme mít sklad na dvou adresách, tak další předpokládaná
činnost je převoz zboží v rámci těchto dvou skladů
10. Hospodářské podmínky:
Firma Ingersoll-Rand CZ s.r.o. se rozhodla požádat o zřízení celního skladu z níže uvedeného důvodu.
Přeprava zboží z Číny je velmi drahá, a proto se snažíme plně využít kapacitu kontejneru. Přivážíme i zboží, které nebudeme v nejbližších dnech ve výrobě potřebovat, a ani za toto zboží nebude ihned zaplaceno. Platba proběhne až v okamžiku, kdy zboží spotřebujeme. Z finančních důvodů bude pro naši firmu velkým přínosem, když nebudeme muset za zboží, které v daný moment nepotřebujeme platit clo a DPH.
11. Celní úřad:
a) celní úřad propouštějící zboží do režimu: Olomouc
b) celní úřad vyřizující režim: Olomouc
c) celní úřad vyřizující režim: Olomouc
Vyplnit příslušný celní úřad.
12. Ztotožnění: 1
Vyplnit příslušný kód, který vyjadřuje předpokládané identifikační
prostředky,
kód číslo 1 = číslo série nebo výrobní číslo.
Naše firma řádně označí veškeré zboží přijímané do celního skladu štítkem s konkrétním kódem, který by nahradil dlouhé číslo konkrétního dovozního záznamu. Zboží se fyzicky zaskladní podle typu výrobku. Při kontrole daného dovozního záznamu vytiskneme soupis veškerého zboží z daného dovozního záznamu. Soupis bude obsahovat č. výrobku, počet kusů na skladě a místo, kde jsou tyto kusy uskladněny. Na základě tohoto soupisu se zkontroluje stav skladu i fyzicky.
Dále se povinně vyplňuje až kolonka č.16.
16. Doplňkové informace:
Žádáme o povolení nezajišťovat celní dluh zboží na CS a povolení variability celního skladu.
Protože budeme celní sklad zřizovat nejenom v prostorách firmy Ingersoll-Rand v Uničově, žádáme o dvě adresy celního skladu.
1. Ingersoll-Rand CZ s.r.o., Šumperská č.p. 1345, 783 91 Uničov
2. Moravo trading CZ spol. s r.o., U Pily 918, 783 91 Uničov
Kontaktní osoby: Vladimíra Stránská, Tomáš Vachutka, tel.: 585 093 183.
Tyto osoby jsou považovány za osoby, které vyzve Celní úřad
v Olomouci v případě kontroly celního skladu ke spolupráci. Nejsou
zodpovědné za případné nesrovnalosti v celním skladu, ale budou přítomni
kontroly celního skladu a v případě rozdílů bude s nimi za firmu
Ingersoll.Rand sepsán protokol.
Kolonka č.17 se nevyplňuje.
18. Typ skladu: C
Kolonka č.19 - 22 se nevyplňuje.
23. Obvyklé formy manipulace:
Manipulace v souladu s čl. 109 Celního kodexu a čl. 531 Nařízení Komise.
Uskladňování
a vyskladňování zboží v celním skladu po dobu sníženého objemu výroby.
Zboží přivezené
ze třetích zemí bude uskladněno v celním skladu „PILA“. Ten bude pro vnitřní potřebu podniku rozdělen
do zóny zaskladňovací a vyskladňovací. V odpoledních hodinách pracovního
dne bude do vyskladňovací zóny připraveno zboží, které má být následující den
vycleno. Přes noc se k tomuto zboží vygeneruje faktura, která bude
Uskladňování
a vyskladňování zboží v celním skladu při zvýšeném objemu výroby.
Zboží přivezené ze třetích zemí bude uskladněno v celním skladu „PILA“. V odpoledních hodinách pracovního dne bude zboží, které má být následující den vycleno, převezeno z celního skladu „PILA“ do celního skladu ve firmě Ingersoll-Rand CZ s.r.o. Zde bude přes noc čekat na vygenerování faktury. Na základě této faktury bude vycleno. Po uvolnění tohoto zboží do volného oběhu bude převezeno přímo k montážním linkám.
Podpisy na žádosti:
Jednatel společnosti nebo osoba, která má plnou moc v zastupování ve správním řízení podle předpisu č. 500/2004 Sb. Tato osoba bude také jediná způsobilá k zastupování na celním úřadu ve věci zřizování celního skladu.
Kromě výše uvedených vyplněných žádostí je nutné celnímu úřadu předložit tyto doklady:
1. plná moc k zastupování ve věci zřizování celního skladu
2. smlouva o nájmu Moravo trading CZ spol. s r.o.
3. výpis z katastru nemovitosti
4. plánky celních skladů
5. kontrakt – vzhledem k zavedení nového systému předložíme celnímu úřadu níže uvedený text.
Nepředložení kontraktu/objednávky
Firma Ingersoll-Rand CZ s.r.o. v roce 2009 zcela změnila strategii nakupovaných dílů pro výrobu kompresorů. Nebudou již uzavírány kontrakty/objednávky na konkrétní objemy zboží pro určité období.
Bude zaveden systém VMI. Tento systém je pro nás finančně velmi výhodný, neboť zakoupené díly ihned spotřebujeme ve výrobě na základě konkrétních objednávek.
Dodavatelé budou mít s naší firmou dohodnutou minimální a maximální zásobu konkrétního zboží, která je uskladněna v našem závodě. V dané chvíli je zboží stále majetkem dodavatele.
Naše firma obdrží objednávku na výrobu kompresoru, odebere z této zásoby díly, které k výrobě kompresoru potřebuje. Vygeneruje se faktura, kterou následně za odebrané zboží zaplatíme (SOMI).
Dodavatel si sám vystaví objednávku na zboží, které nám ve skladu ubylo, a znovu doplní stav zásob ve skladu.
Hlavním cílem inovace celního skladu bylo vzhledem k vypuknutí hospodářské krize nejen to, že se zvýšily náklady na opravy Jednotných správních dokladů, které nám byly prováděny celní službou ERGAS TRANS s.r.o, ale především zvýšení cash flow. K tomuto zvýšení přispělo to, že nemusíme platit za motory, které by nám 1-2 roky ležely na skladě. Jestliže tyto motory uskladníme v celním skladu budeme i clo platit pouze z motorů, které skutečně spotřebujeme okamžitě ve výrobě, a následný výrobek zpeněžíme.
Běžně se ze
zboží uskladněného v celním skladu vypočítá na základě dovozních faktur
CLO a DPH, a tento dluh se musí zajistit např. globální bankovní zárukou. Firma Ingersoll-Rand by
musela složit v bance např. 1 milion korun, a do výše této částky bychom
mohli v celním skladu skladovat zboží, jehož celní dluh by činil maximálně
1 milion korun. Případně by za nás mohla ručit na základě smlouvy i jiná firma,
která by měla svoji bankovní záruku, ale za toto ručení by se naší firmě
účtovalo 2,5 promile z hodnoty, za kterou by se firma zaručila.
Celní úřad
v případě, že je firma důvěryhodná,
povolí firmě si současně se žádostí o celní sklad zažádat i o nezajišťování
celního dluhu v souladu s čl. 88 Celního kodexu. Předpokladem pro podání
této žádosti je, že firma v minulosti řádně splácela svoje celní dluhy v
řádném termínu. Vzhledem k tomu, že jsme registrovaní již sedmým rokem
u Celního úřadu v Olomouci, rozhodli jsme se o toto nezajišťování celního
dluhu požádat. Tato výjimka se uděluje na základě finanční analýzy provedené
celním úřadem ve firmě. Zajišťování celního dluhu je v tomto případě
povinné až na zboží, které je vyskladněno,
a není doposud uhrazen celní dluh. Tento dluh musí být uhrazen nejpozději
desátý den od převzetí platebního výměru.
Tuto žádost jsme předložili společně se žádostí o povolení celního režimu s hospodářským účinkem a povolení provozovat celní sklad typu C. Tuto možnost jsme využili na základě článku č. 88 Celního kodexu Společenství.
Celní orgány mohou podmínit propuštění zboží do režimu s podmíněným osvobozením od cla poskytnutím jistoty k zajištění úhrady celního dluhu, který by mohl u tohoto zboží vzniknout. V rámci určitého režimu s podmíněným osvobozením od cla mohou být stanoveny zvláštní předpisy upravující poskytnutí jistoty. [22, s. 39]
K nezajišťování
celního dluhu je nutné předložit:
1.
zprávu auditora za poslední rok
2.
počet zaměstnanců za předchozí rok
3.
výkaz cash flow (přehled o peněžních tocích) k 31. 12. 2008
4. časová struktura pohledávek po lhůtě
splatnosti k 31. 12.
ve členění po lhůtě splatnosti do 180
dní, 180 - 360 dní, nad 360 dní
Výše
uvedené podklady jsem předložila na Celním ředitelství v Olomouci
k provedení finanční analýzy. Tuto finanční analýzu provedl pan Ing.
Walter Demel, finanční analytik.
Kontakt:
tel.:
585 111 282
fax.:
585 111 113
e-mail:
w.demel@cs.mfcr.cz
Na
základě předložených podkladů k vypracování finanční analýzy nám byla udělena
výjimka nezajišťovat celní dluh do hodnoty 6 milionů korun. Vzhledem
k tomu, že jsme žádali o povolení k 1. 5. 2009 nebyly ještě vyhotoveny
zprávy auditora za rok 2008. Podklady pro finanční analýzu byly z roku
2007. Proto jsme povolení nezajišťovat celní dluh dostali pouze na období do
31. 8. 2009.
Pokud
budeme chtít i nadále využívat této výjimky, musíme v průběhu měsíce srpna
předložit veškeré podklady za rok
V průběhu 30 dnů, které má celní úřad k dispozici na schválení celního skladu jsme byli vyzváni, abychom připravili prostory celního skladu tak, jak jsme je na plánku předložili celnímu úřadu.
Příslušný pracovník právního oddělení p. Tomáš David přijel tyto prostory zkontrolovat, vyfotit a dne 24. 4. 2009 nám bylo uděleno povolení provozovat celní sklad od 1. 5. 2009.
Po zvládnutí veškerých teoretických příprav a vyřízení povolení, jsme obdrželi první kontejner motorů od firmy Hebei.
Vzhledem
k tomu, že firma Ingersoll-Rand CZ s.r.o. má „Schváleného příjemce“
na dovoz zboží, mohla toto povolení využít i pro přijetí tohoto kontejneru.
Toto povolení nás opravňuje k tomu, že se nemusí se zbožím jezdit na Celní
úřad do Olomouce. Auto s kontejnerem přijede do firmy Ingersoll-Rand CZ
s.r.o. a zde řidič předá pracovnici příjmu Tranzitní celní prohlášení.
Tento doklad se
zašle faxem do firmy ERGAS TRANS s.r.o. v Olomouci (tato firma je
cca
Celní deklarantka
z firmy ERGAS TRANS s.r.o. elektronicky přihlásí toto zboží do systému
celní správy, a čeká 30 minut na povolení vykládky. V případě, že během
těchto 30 minut Celní úřad nereaguje tak, že jede na kontrolu tohoto zboží nebo
vyzve firmu, aby toto auto přijelo ke kontrole na Celní úřad do Olomouce, podá celní deklarantka zprávu
(e-mailem) pracovnici příjmu ve firmě Ingersoll-Rand CZ s.r.o., že je vykládka
povolena,
a motory je možné složit do prostoru celního skladu.
Celní koordinátor zajistí doručení originálu tranzitního dokladu do tří dnů od nahlášení zboží Celnímu úřadu v Olomouci. V momentu, kdy předá celní koordinátor tento originál tranzitního dokladu, je možné vystavit dovozní celní záznam na zboží propuštěné do režimu celního skladu. Tomuto celnímu dovoznímu záznamu je přiděleno čtyřmístné číslo např. 0901. První dvojčíslí znamená rok, druhé pořadové číslo znamená číslo zásilky, která byla přijata do celního skladu. Tento čtyřmístný kód nahlásí celní koordinátor nejen pracovnici příjmu, ale i celnímu deklarantovi z firmy ERGAS TRANS s.r.o., neboť se stává nedílnou součástí další evidence zboží.
Každá paleta
před složením do celního skladu je označena štítkem s číslem výrobku,
a výše zmíněným čtyřmístným kódem. Dále je na štítku uveden počet kusů. Štítek je vytištěn na základě přijetí tohoto konkrétního zboží do systému
ORACLE.
Obr. č.
1: Evidenční štítek Zdroj: [15]
Celní služba
ERGAS TRANS s.r.o vede naší firmě evidenci zboží o příjmu a výdeji zboží v celním skladu.
Tato evidence je vedena v Excelu. Při každém pohybu na skladě jsou nám
touto celní službou přeposílané e-mailem nové aktualizované tabulky (tab.
Tabulka.
č. 2: Evidence celního skladu – uskladnění Zdroj: [23]
Tabulka č. 3: Evidence celního skladu –
vyskladnění Zdroj: [23]
Ve firmě Ingersoll-Rand je tato evidence vedena v systému ORACLE (tab. 4). Případnou kontrolu je možno provést porovnáním těchto dvou evidencí. Pokud dojde k rozdílům, provede se fyzická inventura v celním skladu.
Tabulka
č. 4: Evidence celního skladu – uskladnění Zdroj: [15]
Obr. č.
2: Schéma vyskladnění z celního skladu Zdroj:
[14]
Na základě požadavku plánovačů výroby se provede proclení a vyskladnění motorů z celního
skladu.
V první fázi se motory připraví k vyskladnění
z celního skladu do tzv. vychystávací zóny. Tato zóna je součástí celního
skladu. Jde o volnou plochu nezaskladněnou motory, ale taktéž ohraničenou
stojany s cedulemi Celní sklad. Na tuto plochu jsou navezeny motory, které mají být
procleny. V systému ORACLE je pracovník skladu převede z lokace
SOMI BW na lokaci SOMI UN. Toto vyskladnění probíhá mezi 6 – 9 hod.
Následně je systém uzavřen a začne probíhat generování reportu (obr. 3).
V tomto reportu je uvedeno kolik motorů, od kterého čísla výrobku je
vyskladněno. Zároveň je v reportu vyznačeno, ze kterého dovozního záznamu
má být zboží odepsáno. Motory jsou vyskladňovány na základě FIFO, tzn., že se
vyskladňují nejdříve ty motory požadovaného čísla výrobku, které byly
zaskladněny nejdříve. V odstupu jedné hodiny (prozatím je takto nastaven
systém) je na základě reportu vygenerována vlastní faktura (obr. 4).
Report i faktura jsou rozeslány celnímu
koordinátorovi, importnímu koordinátorovi, pracovníkům ve skladu
a celní službě, která na základě těchto dokladů dané motory proclí.
Jakmile je zboží procleno celní deklarantka napíše
pracovnici příjmu e-mail. Pracovnice příjmu převede v systému ORACLE
motory z lokace SOMI UN na SOMI PROCLENO. Pracovníci skladu toto zboží
fyzicky vyskladní z celního skladu a převezou ho na konkrétní montážní linky,
kde jsou ihned namontovány do kompresoru.
Obr. č.
3: Report vyskladnění z celního skladu Zdroj: [24]
Obr. č.
4: Vlastní faktura Zdroj: [24]
Zboží uskladněné ve skladu nesmí být vyskladňováno a vraceno zpět bez souhlasu celního úřadu, např. za účelem kontroly, zda je motor provozuschopný. Pro tyto případy se musí celní úřad požádat o dočasné vynětí. Firma nahlásí celnímu úřadu, které motory chce ze skladu dočasně vyjmout za účelem kontroly. Přibližně do týdne celní úřad vydá povolení k vyjmutí těchto motorů, a k jejich opětovnému návratu do celního skladu.
Již při prvních zásilce se vyskytl problém. Přeprava kontejnerů z Číny je zdlouhavá, a tak je mnohdy nutné přepravit urgentní motory letecky. Tyto jednotlivé urgentní motory není možné zaskladňovat a vyskladňovat stejným způsobem jako ostatní motory, které nemusí být přednostně vycleny.
Z celního
hlediska není žádný problém tyto motory neuskladňovat v celním skladu, ale
rovnou je na základě doprovodné faktury propustit do režimu volného oběhu.
Protože byla ale podepsána smlouva s firmou Hebei, že všechny motory budou
placeny na základě vlastních faktur, tedy faktur, které jsou generovány na
základě vynětí motorů z celního skladu, musí být všechny motory nejdříve
v celním skladu uskladněny. Bylo by obtížné
a nepřehledné nastavovat nový systém pro generování faktur urgentních motorů. Využíváme
tedy k získání stejnou cestu jako kdyby byly tyto motory určeny pro celní
sklad.
Po příjezdu
těchto motorů do firmy, a po povolení vykládky, nečekáme na číslo dovozního
záznamu ani na čtyřmístný kód. Dovozní záznam nevystavujeme, a čtyřmístný kód
je vždy stejný 0900. Na základě tohoto kódu je zboží ihned přijato na celní
sklad (jen fiktivně),
a ihned je pod stejným kódem vydáno ze skladu SOMI BW na SOMI UN, čímž dojde
k vygenerování reportu a faktury. Zároveň jsou motory okamžitě odepsány
z celního skladu a není narušena evidence dovozních záznamů.
U těchto
urgentních motorů se nečeká na vyskladnění v době mezi 6 - 9 hod. Toto
urgentní naskladnění a vyskladnění může proběhnout kdykoliv během dne. Pouze
s tímto urgentem musí souhlasit manažer logistiky. Po jeho schválení, že
jde o urgentní výdej ze skladu, se faktura vygeneruje ručně. Celní koordinátor
nebo importní koordinátor upozorní na ruční výdej z celního skladu jednoho
ze specialistů na výpočetní techniku. Pověření pracovníci zajistí, aby byl
systém dočasně přenastaven na okamžité vygenerování vlastní faktury, na základě
které může dojít k proclení těchto motorů do volného oběhu. Při tomto
ručním vygenerování faktury nedochází k současnému vygenerování reportu.
Tento urgent nesmí probíhat mezi 9 - 10 hodinou, kdy je systém nastaven na
automatické generování reportu
a vlastních faktur. Pokud by se ve stejnou dobu přenastavil systém na ruční
výdej faktury, nedošlo by vůbec k vygenerování této faktury a data by byla
ztracena.
Mezi známé softwary
používané celními deklaranty patří nezištně programy p. Koblera.
Součástí těchto softwarů jsou i celní sklady. Firma ERGAS TRANS s.r.o, která pro naši firmu zajišťuje vyclívání, si zakoupila
licenci na tento program.
Firma ERGAS TRANS s.r.o
nám vede již dříve zmíněnou evidenci Celního skladu pomocí Excelu, takže má pro
sebe zpětnou kontrolu mezi programem p. Koblera a touto evidencí v Excelu.
Celní doklady vystavené pro příjem zboží do celního skladu
a pro realizaci z celního skladu se liší pouze v odstavci 37 – režim.
[16]
K jednomu dovoznímu záznamu je tedy může být i několik realizačních JSD.
Způsob doposud zmíněného vyclívání je velmi zdlouhavý. Proto
se v současné době snažíme od každého čísla motoru vyclít do zásoby jeden až
dva motory. V případě nouze použijeme k rychlejšímu vyclení ručního
vygenerování faktury.
To ovšem zase zaměstnává několik lidí, kteří mezi sebou musí
informaci o urgentu předat a včas zařídit jednotlivé kroky.
Z celního hlediska je možné způsob tohoto vyclívání
urychlit na základě povolení
o „Zjednodušeném postupu“.
Předpokladem pro získání tohoto povolení je určitá četnost
výdejů z celního skladu. Vzhledem k tomu, že zákon přesně nedefinuje
kolik musí být v určitém časovém intervalu odebráno přesně motorů ze skladu,
abychom mohli toto povolení obdržet, dohodli jsme se o konkrétním postupu
s Celním úřadem v Olomouci takto.
Můžeme si zažádat v momentu, kdy předložíme jako přílohu
žádosti evidenci výdajů z celního skladu zpětně za období 2-3 měsíců.
Výdej motorů by se měl pohybovat asi v počtu 25-30 motorů týdně,
s minimálně čtyřmi výdeji týdně. Pokud dosáhneme takové četnosti výdejů a
objemu motorů, budeme o toto povolení žádat.
Toto povolení nám zajistí tyto výhody. Při příjezdu motorů do firmy a povolené
vykládce nebudeme muset předkládat originál tranzitního dokladu, aby nám byl
vyhotoven dovozní záznam. Tento dovozní záznam nám bude vyhotoven ihned, a
originál tranzitního dokladu budeme muset předložit v průběhu
následujících tří dnů. Taktéž při výdeji motorů ze skladu nebudeme muset čekat
na propuštění motorů do volného oběhu klasickým způsobem, ale můžeme využít
elektronického způsobu podání realizačního
Jednotného správního dokladu.
Klasické řízení znamená pro deklaranta odnést v papírové formě prohlášení na celní úřad, zařadit se do fronty a čekat na projednání, neboť deklarant musí být přítomen u celního řízení.
Při zjednodušeném postupu, vytvoří deklarant elektronický zjednodušený doklad, který při každém výdeji odešle na celní úřad. Pokud celní úřad nekontaktuje deklaranta do 30 minut od přijetí tohoto dokladu, že zboží podléhá kontrole, tak si může firma toto zboží vzít do výroby.
Součástí budoucího povolení celního úřadu bude
v podmínkách uvedeno, jak často bude předkládána souhrnná celní deklarace.
Příklad: 14 dnů budeme každý den zasílat pouze zjednodušené
celní prohlášení, které zahrneme za toto období do souhrnné celní deklarace. Na
základě této souhrnné deklarace nám bude vyměřen celní dluh kompletně za
všechny výdeje z celního skladu za dobu uplynulých 14 dnů.
Zjistíme-li, že
zboží je vadné ještě před vyclením a dodavatel souhlasí s vrácením zboží, jde o
nejideálnější variantu, kdy vystavíme ve firmě ERGAS TRANS s.r.o tranzitní
doklad, se kterým odešleme zboží zpět. Na základě tohoto dokladu vyrovnáme počty
kusů na skladě a v dovozním záznamu.
Pokud jsme
zjistili, že je zboží vadné až po vyclení, a dodavatel souhlasí s vrácením
zboží, vystavíme ve firmě ERGAS TRANS s.r.o vývozní doklad, se kterým odešleme
zboží zpět. Na základě tohoto vývozního dokladu a prohlášení od firmy Hebei, že
jde o vadné zboží, zažádáme do 12 měsíců od vyclení zboží o navrácení cla v
plné výši.
V případě,
že jsme zjistili již před vyclením, že je zboží vadné a dodavatel nesouhlasí
s vrácením vadného zboží zpět, jsme povinni zničit vadné zboží pod celním dohledem.
Postup zničení zboží pod celním dohledem:
a) hliníkové odlitky (např. je zničíme navrtáním, nebo naříznutím)
Takto zničené je prodáme firmě A.S.A., která je odveze za účelem dalšího
prodeje. Částka, kterou získáme za odlitky bude základem pro vyclení
hliníkového odpadu. Cena za prodané odlitky bude velmi nízká.
Pravděpodobně bude výsledkem nulové clo.
b) motory (např. je zničíme přeřezáním svazků el. kabelů)
Firma A.S.A. po odjezdu celníků převeze poškozené motory do
Zábřehu na Moravě. Zde budou demontovány a roztřídí se podle materiálu (na
plasty, hliník, železo, měď apod.) Vystaví doklad pro celní účely, ze kterého
bude zřejmé do jakých položek celního sazebníku se motor rozložil (jednotlivé
hmotnosti musí souhlasit s celkovou hmotností motoru, a jednotlivé ceny musí
dohromady dát cenu, za kterou jsme motor prodali. Tyto roztříděné odpady se
vyclí. Opět je tu vysoká pravděpodobnost nulového cla.
Pokud jsme
zjistili až po vyclení, že je zboží vadné, a dodavatel nesouhlasí s vrácením
vadného zboží zpět, můžeme
postupovat stejným způsobem jako u varianty č. 3. Změna nastane až v závěru
celé akce. Po procesu zničení a vyclení odpadu získáme Jednotný správní doklad,
na základě kterého požádáme o vrácení cla z původního vyclení motorů
a odlitků. Pokud clo za odpad bude nulové, bude nám z původního Jednotního
správního dokladu vrácena celá částka. Pokud budeme za odpad platit clo, bude
nám navrácen pouze rozdíl oproti původnímu Jednotnému správnímu dokladu.
Osobně bych z
celního hlediska navrhovala, aby byly reklamace vráceny zpět dodavateli. Pro
případ, že zde reklamované zboží zůstane je nejlepší toto zboží proclít (i v
případě, že již před proclením víme, že je zboží vadné), a potom zboží odprodat
firmě A.S.A. Dodavateli navrhnout, aby respektoval výši cla jako naše náklady
spojené s vyřízením reklamace, a uhradil je naší firmě. (clo - prodej odpadu = náklad
na reklamaci)
U motorů z
celního skladu máme při menším odběru z celního skladu nulové clo. Pouze
u většího odběru platíme clo, ale zde je nutné zhodnotit na základě varianty
Firma Ingersoll-Rand CZ s.r.o. si v případě platební neschopnosti nezapůjčuje hotovost od bank, ale na základě dohod si dceřiné společnosti vypomáhají vzájemně v rámci korporace.
Za základ pro
výpočet úspor vezmeme částku 6 milionů
korun, která by musela být uložena v bance jako bankovní záruka na
zajištění celního dluhu a DPH za zboží, které budeme mít uskladněno
v celním skladu. Celní úřad v Olomouci nám povolil do této výše nezajišťovat
celní dluh a DPH, a proto můžeme s touto částkou volně disponovat.
Úrokové sazby
termínovaných vkladů pro podniky a fyzické osoby - podnikatele se
u tuzemských bank různí a často jsou vázány na konkrétní firmu a osobní
jednání.
Zpravidla jsou
na termínové vklady ještě vázány případné bonifikace a zvýhodnění. Zjištěné
úrokové sazby u vkladů termínovaných na jeden rok se pohybují
od 2 % u Komerční banky až po 6 % u Raiffeisen Bank. Při částce 6 milionů korun,
která by byla vázána jako bankovní záruka pro celní úřad se tedy jedná za rok o
hodnotu
od 120 000 Kč u Komerční banky až po 360 000 Kč u zmiňované Raiffeisen
Bank.
Další úsporou je bezesporu částka, kterou musíme zaplatit Firmě ERGAS TRANS s.r.o. za opravy Jednotných správních dokladů z důvodu změny ceny motorů. Tímto rozborem je již bezpředmětné se zabývat, neboť díky realizaci celního skladu v naší firmě, se již tyto opravy nebudou v budoucnu provádět.
V současné době máme ve firmě vycleno přibližně 2 500 kusů motorů. Z tohoto důvodu je prozatím velice málo motorů dováženo do celního skladu. Při vzrůstajícím objemu objednávek a spotřebě vyclených motorů se bude mnohem více těchto motorů do celního skladu dovážet. Níže uvedený výpočet je pouze z malého vzorku běžně dodávaného zboží a za velmi krátké období. Prozatím jsme zkušebně uskladňovali zboží - motory do celního skladu z jediné firmy, a to z firmy Hebei. Již v únoru letošního roku budeme uskladňovat veškeré dovezené zboží – hliníkové odlitky od firmy RIGHT WAY z Malajsie.
Uvedená
a výpočtem podložená částka úspory přínosu ve výši 1 857 Kč se tedy jeví jako
nízká, ale je nutné podotknout, že je za období zhruba třetiny roku. Ročně by
činila asi
6 000 Kč. Tato roční hodnota úspory je docílena v období hluboké
ekonomické recese, během které došlo k velkému poklesu výroby. Za obvyklé
ekonomické situace
a při dalším rozmělnění dodávkových položek by mohlo dojít k úspoře
nákladů více jako 20 000 Kč ročně.
Realizaci navrženého a
používaného řešení celního skladu ve firmě
Ingersoll-Rand CZ s.r.o. můžeme vyhodnotit
pomocí SWOT analýzy. Tato analýza určuje tzv. silné a slabé stránky
(strenghts and weaknesses) posuzované z pohledu podniku. Vnější faktory
pak vyjadřují příležitosti, výhody a nebezpečí, hrozby (opportunities and threats).
Konkrétní vyhodnocení je
následující:
Slabé stránky
Silné stránky
Výhody, příležitosti
Hrozby, nebezpečí
Zavedením
celního skladu se podle údajů z útvaru logistiky sníží stav výrobních
zásob ve firmě Ingersoll-Rand CZ s.r.o. zhruba o 5 500 000 Kč. O tuto
částku by se zvýšila nutnost cizích zdrojů financování. Uvedená finanční
potřeba by se řešila provozním úvěrem
u Komerční banky. Konkrétně by se jednalo o Profi úvěr Fix. U tohoto úvěru je
pevná úroková sazba, která se řídí Sazebníkem komerční banky. Profi úvěr se
splácí postupně měsíčními anuitními splátkami a slouží k financování
oběžných prostředků (zásob
a krátkodobých pohledávek) z obchodního styku do lhůty splatnosti. Úvěr
musí být zajištěn avalem na krycí bianko směnce. Profi úvěr se může čerpat
postupně i jednorázově
a poskytuje se výhradně v Kč. Výhodou tohoto úvěru je skutečnost, že je
k němu zdarma poskytováno pojištění schopnosti splácet, a má výrazně
zjednodušený schvalovací proces. Úroková sazba při splatnosti do jednoho roku,
což v daném případě připadá v úvahu, je 10,9 % per annum. Při
revolvingovém čerpání by tedy roční výše úroku činila
5 500 000 Kč/100 x 10,9 = 599 500 Kč, tedy zhruba 600 000 Kč
ročně. Z uvedeného výpočtu vyplývá, že roční přínos pro firmu
z důvodu zavedení celního skladu je
zhruba 600 000 Kč ročně.
Tato bakalářská
práce je souhrnem získaných teoretických
poznatků na téma celní sklad,
a jejich následné aplikace do praxe za
období přibližně 6-8 měsíců. Každý nový podnět byl ihned zapracován, každý
konkrétní krok byl předem konzultován s celým týmem.
Na začátku celého projektu byl problém s cash flow ve firmě Ingersoll.Rand CZ s.r.o. Příčinou tohoto problému byla nejen přicházející hospodářská krize, ale také staré nemoderní a neefektivní způsoby nákupu materiálu určeného pro výrobku kompresorů. Bylo nutné zhodnotit dosavadní způsob nákupu a především okamžitě snížit zásoby zboží ve skladu.
Nechali jsme se inspirovat zahraničními partnery, kteří již dříve změnili systém skladového hospodářství. Rozdělili jsme si v týmu úkoly, a postupně získávali informace, jak bychom mohli pro nás v tuto chvíli „vzorové“ systémy realizovat u nás ve firmě.
Postupně jsme společně tvořili tuto pomyslnou mozaiku. Odměnou za naše vynaložené úsilí byl fungující systém. Systém, který propojuje VMI, SOMI a celní sklad. Motory nakupované od firmy Hebei, jsou v současné době již dováženy výhradně do celního skladu. Nezajišťujeme u nich ani celní dluh ani DPH. Motory až do doby, než je vyskladníme do spotřeby nejsou v našem majetku a neneseme za ně žádná rizika. Víme, že nadbytky těchto motorů můžeme celně řešit nejjednodušším možným způsobem, a to vrátit tyto motory zpět dodavateli aniž bychom z nich zaplatili clo.
Jsme na začátku tohoto nově vzniklého systému, který určitě budeme dále vylepšovat. V oblasti celního skladu požádáme o Zjednodušený postup.
V měsíci
únoru ukončíme klasické dodávky s dalším dodavatelem z Malajsie
firmou
RIGT WAY. Od této firmy budeme za
bezkonkurenční cenu dovážet neopracované hliníkové odlitky. U motorů dovážených
z Číny činí clo 2,7 %. Výše cla u hliníkových odlitků z Malajsie je 6
%. Při větším dováženém počtu těchto odlitků na sklad bude opět velkou úsporou,
když tyto odlitky uskladníme v celním skladu až do doby jejich
spotřeby. Naším dalším cílem je
přesvědčit i ostatní naše dodavatele,
aby podepsali i oni smlouvu na tento způsob dodávek.
STRÁNSKÁ, V. Inovace celního skladu typu C. Kunovice 2010. Bakalářská práce. Evropský polytechnický institut, s.r.o.
Vedoucí práce: Ing. Jana Minaříková
Klíčová slova: zásoby, doba obratu, analýza, jednotný správní doklad
Moje bakalářská práce by mohla být užitečným návodem pro firmy, které mají nadbytečné zásoby na skladě, a v nich zbytečně uložené finanční prostředky. Tyto finanční prostředky by se mohly lépe zainvestovat a zhodnotit.
Cílem této bakalářské práce je v souladu s Celním kodexem vybudovat ve firmě Ingersoll.Rand CZ s.r.o. „Celní sklad typu C“, jehož vybudováním a současným zavedením systémů VMI a SOMI se docílí zvýšení cash flow ve firmě.
V první části svojí bakalářské práce popisuji dosavadní způsoby nákupu a uskladňování zboží ve firmě Ingersoll-Rand CZ s.r.o., a porovnávám tento způsob s moderními metodami skladového hospodářství ve světě.
Druhá část práce je věnována vlastní realizaci „Celního skladu typu C“ a metodice vyclívání, reklamacím a zjednodušenému postupu při vyclívání.
Ve třetí části práce se věnuji analýze, ve které kvantifikuji již konkrétní přínos vybudování výše uvedeného skladu pro Ingersoll-Rand CZ s.r.o. K analýze využívám běžně používané metody včetně analýzy SWOT.
STRÁNSKÁ, V. Innovation of
customs warehouse type C, Kunovice 2010. Bachelor thesis. The Polytechnic
Institute, s.r.o. Supervisor: Ing. Jana Minaříková.
Key words: inventory, turnover time, analysis, the single administrative
document
My bachelor thesis could be a useful guide for companies that have excess of
inventories, which means unnecessarily imposed funding.
These funds would be better
to invest and assess. The aim of this thesis is in accordance with the Customs
Codex to build in the company Ingersoll.Rand CZ s.r.o. "Customs warehouse
type C“. By building this warehouse and by introduction of VMI and SOMI system
will be achieve an increase in cash flow in the company.
In the first part of my bachelor thesis I am
describing the current methods of purchasing and storaging of goods in the
company Ingersoll-Rand CZ s.r.o. and comparing this method with modern methods
of material management in the world.
The second part is devoted
to the realization of the „Customs warehouse type C“ and to metodology of
custom clearance, reclamation and to simplified customs procedure.
The third part of my work is analysis, in which I quantify the contribution of
above mentioned warehouse for
Ingersoll-Rand CZ s.r.o. In the analysis I use commonly used methods,
including SWOT analysis.
[1] VOSOBA,
P. a kol. Změna finančního myšlení.
Praha : Orbis, 1995.
127 s. ISBN 80-235-0059-7.
[2] DVOŘÁČEK,
J. Interní audit a kontrola. Praha :
C.H.Beck, 2003.
224 s. ISBN 80-7179-805-3.
[3] KONEČNÝ,
M., REŽŇÁKOVÁ M. Controlling. Brno :
PC-DIR, 1997.
121 s. ISBN 80-214-0971-1.
[4] JINDRA, J. Obchodní logistika. Praha : VŠE,
1992. 126 s. ISBN 80-7079-806-8
[5] KONEČNÝ, M. Podnikové finance. Brno : PC-DIR, 1998.
74 s. ISBN 80-214-1120-1.
[6] KOTLER,
P. MARKETING MANAGEMENT. Praha :
VICTORIA PUBLISHING,
1992. 789 s. ISBN
80-85605-08-2.
[7] RŮČKOVÁ, P. Finanční analýza. Praha : Grada, 2008.
120 s. ISBN:
978-80-247-2481-2.
[8] SWOBODA, H. Buch der modernen Statistik. München-Zürich
: Knaur,1971.
121 s. ISBN: 3-426-00366-X.
[9] BARAN, D. a kol. Finančno-ekonomická
analýza podniku v praxi. Bratislava : Iris,
2008. 31 s. ISBN 978-80-89238-13-2.
[10] DVOŘÁČEK, J. Interní audit a kontrola.
Praha : C.H.Beck, 2003.
224 s. ISBN 80-7179-805-3.
[11] PRAŽSKÁ, L. a kol. Řízení obchodních firem.
Praha : VŠE, 1995.
346 s. ISBN 80-7079-651-0.
[12] KONEČNÝ, M. Finanční analýza a plánování. Brno
: PC-DIR, 1997.
64 s. ISBN 80-214-0841-3.
[13] HARTLOVÁ, V. a kol. Bankovnictví. Praha
: Fortuna, 2004.
199 s. ISBN 80-7168-9000-9.
[14] Ingersoll-Rand CZ s.r.o. Celní dokumentace IR CZ 2009.
.Uničov :
Ingersoll-Rand CZ s.r.o, 2009. 66 s.
[15] Ingersoll-Rand CZ s.r.o. Skladová evidence IR CZ.
Uničov :
Ingersoll-Rand CZ s.r.o. 2009. 34 s.
[16] HAVEL, J.; NEUBAUER, K. Celní prohlášení při
dovozu, vývozu a tranzitu.
2.vyd. Brno : ECON publishing, 1998. 212 s. ISBN 80-902268-5-2.
[17] ŽEMLIČKA,
L. Celní zákon a předpisy související v praxi od 1.7.2002.
456 s. 2. vyd. Olomouc : ANAG, 2002.
ISBN 80-85646-40-4.
[18] DONELLY,
J.H., GIBSON, JAMES L., IVANCEVICH JOHN M. Management.
Praha : Grada, 1997. 824 s. ISBN 80-7169-422-3.
[19] SIXTA
J., MAČÁT V. Logistika teorie a praxe. Brno : CP BOOKS, 2005.
315 s. ISBN 80-251-0573-3.
[20] TÖPFER
A. a kol. Six sigma – Koncepce a praktické příklady pro bezchybné řízení.
Brno : Computer Press, 2008. 520 s. ISBN 978-80-25101766-8.
[21] EMMET
S. Řízení zásob – Jak minimalizovat náklady a maximalizovat hodnotu.
Brno : Computer Press, 2008. 298 s. ISBN 978-80-251-1828-3.
[22] Celní kodex Společenství [online]. [cit.
2007-01-01] Dostupné z WWW:
http://www.businessinfo.cz/files/2005/071210_kodex_clo_es_0107.pdf
[23] ERGAS
TRANS s.r.o Celní sklad - Ingersoll-Rand CZ s.r.o.
Olomouc
: ERGAS TRANS s.r.o.
[24] Ingersoll-Rand CZ s.r.o. Fakturace IR CZ. Uničov : Ingersoll-Rand CZ s.r.o.
2009. 58 s.
Seznam
obrázků:
Obr. č. 1: Evidenční štítek…………………………………………………………………22
Obr. č. 2: Schéma
vyskladnění z celního skladu…………………………………………..24
Obr. č. 3: Report
vyskladnění z celního skladu……………………………………………25
Obr. č. 4: Vlastní
faktura…………………………………………………………………..26
Tabulka č. 1: Seznam kombinovaných nomenklatur
používaných ve firmě IR CZ……...14
Tabulka č. 2: Evidence celního skladu –
uskladnění……………………………………...23
Tabulka č. 3: Evidence celního skladu –
vyskladnění…………………………………….23
Tabulka č. 4: Evidence celního skladu – uskladnění……………………………………...24