Evropský polytechnický institut, s.r.o. v Kunovicích

Studijní obor: Finance a daně

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Portál pro výuku znalostí a dovedností

z oblasti daně a daňové poradenství

 

(Bakalářská práce)

 

 

 

 

 

 

Autor:               Anna Horváthová, Dis.

Vedoucí práce: Ing. Alena Poncarová

 

Kunovice,  leden 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prohlašuji, že jsem bakalářskou práci vypracovala samostatně pod vedením Ing. Aleny Poncarové a uvedla v seznamu literatury všechny použité literární a odborné zdroje.

 

 

 

 

Kunovice, leden 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Děkuji pani Ing. Alene Poncarové za velmi užitečnou metodickou pomoc, kterou mi poskytla při zpracování mé bakalářské práce.

 

 

 

 

Kunovice, leden 2010

Anna Horváthová, Dis.

 

 

Obsah

Úvod. 6

1  Teorie v otázkách a odpovědích. 8

2  Co je E-learning. 22

2.1  Výhody E-learningu. 22

2.2  Nevýhody E-learningu. 23

2.3   Ukázka elektronického testu. 24

3  Metodika vyuky. 36

3.1  Vyučování 36

3.2  Modernizace vyučování 37

3.3  Efektivnost i optimalizace vyučování 38

3.4  Styl učení se žáka. 39

3.5  Koncepce učitele. 41

3.6  Diferencovaný přístup k žákům ve vyučovacím procesu. 42

3.5  Programové vyučování 43

3.7  Co je to didaktický test?. 44

4 Začlenění anglického jazyka do výuky. 46

5  Bechmarking. 50

Závěr 54

Resumé. 56

Resumé. 57

Seznam použité literatury. 58

 


Úvod

 

V dnešní době asi nikdo nepochybuje o nutnosti stálého vzdělávání ať už formou samostudia nebo návštěvou univerzit nebo vysokých škol různých druhů a různé formy studia. Proto by má bakalářská práce mohla posloužit jako pomůcka k jednoduššímu a rychlejšímu nastudování problematiky daní.

 

Hlavním cílem mé bakalářské práce je vypracovat dokumentaci pro rozvoj znalostí a dovedností lidí, kteří se chtějí stát specialisty na oblast daní. Konkrétně se pokusím o bližší seznámení čtenářů s problematikou správy daní a poplatků.

 

První kapitolu jsem pojala jako odpovědi na nejčastěji kladené otázky v dané oblasti. Otázky a odpovědi by mohly být nápomocny i začínajícím podnikatelům, protože se jedná o základní informace o průběhu a fázích daňového řízení a daňové kontroly, seznámení se ze základními pojmy, právy a povinnostmi daňových subjektů.

 

V druhé kapitole jsem se věnovala tématu E-learing. E-Learning je vlastně nová možnost využívání informačních technologií, kterou lze do vzdělávání jak mládeže, tak dospělých, aplikovat. E-Learning slouží jako prostředek, kterým se můžete sami vzdělávat, bez pomocí lektora. Lektor však přitom není zcela vyloučen z vyučovacího procesu. E-Learning dodává lektorům výkonné nástroje pro snadný a rychlý převod vlastních znalostí, zkušeností a dovedností do formy, které by byla okamžitě dostupná všem, kteří ji potřebují. Takže vhodným sloučením klasických přístupů a E-Learningu lze ze vzdělávání udělat poutavý, adresný, individuální a interaktivní proces integrovaný do každodenního života.

 

Vytvořila jsem ověřovací test v rozsahu 80-ti testových úkolů pro studující. Mohou se otestovat, zda zvládli studium dané problematiky a zda byla problematika správně pochopena.

 

V třetí části jsem stručně opsala problémy vyučovacích zásad, metod, technik vzdělávání  na pozadí nastupující modernizace školského vzdělávaní. Každý jedinec má totiž svůj styl a způsob učení, čemuž by mělo být přizpůsobováno i dnešní moderní vyučování. Mělo by být koncipováno tak, aby vedlo studenty ke větší samostatnosti, a tak, aby byli studenti připraveni do praxe. Proto je ve vyučování významná i spolupráce studentů s učitelem. I v dnešní škole je vyučováno mnoha poznatkům, které v praxi nejsou prakticky využívány. A je úkolem učitele přetvářet obsah tak, aby byl pro studenty smysluplný.

 

Slovní zásobu v anglickém jazyce k dané problematice najde studující v kapitole čtvrté. Podle mého názoru v dnešní době je důležitá, protože angličtina se stává neoddělitelnou součástí našeho života. Pro každého je jen výhodou, když mu dané pojmy z problematiky nebudou neznámé.

 

Poslední kapitolou má bakalářské práce je benchmarking. Volně přeloženo jako porovnávání. Já jsem to pojala jako porovnání exekučního vymáhání nedoplatků od dlužníků daňovým úřadem v České a Slovenské republice.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1  Teorie v otázkách a odpovědích

 

 

V této kapitole jsem se zaměřila na nejčastěji kladené otázky a snažila jsem se vytvořit co nejsrozumitelnější odpovědi ohledně zákona o správě daní a poplatků. Odpovědi se opírají o Zákon č. 337/1992 Sb.,o správě daní a poplatků

 

 

Přijde příslušník romské menšiny na finanční úřad a neumí ani česky ani slovensky. Jak bude daná situace řešena?

Ačkoliv se před správcem daně jedná v jazyce českém nebo slovenském, mohou občané České republiky, kteří přísluší k národnostním a etnickým menšinám, jednat před správcem daně ve svém jazyce. Musí si však obstarat tlumočníka zapsaného v seznamu tlumočníků, který vede finanční úřad. Náklady na tohoto tlumočníka hradí správce daně.

ZSDP 337/1992 Sb., §3

 

 

Poplatník měl trvalé bydliště v roce 2009 až do 20. prosince v Litomyšli. V tomto dni se přestěhoval a přihlásil se k trvalému pobytu v Chrudimi. Kdo mu vyměří daň z příjmů za rok 2009?

Daň mu bude vyměřena daňovým úřadem v Chrudimi.

Zákon říká, že místní příslušnost správce daně  se řídí u fyzické osoby bydlištěm v České republice. Jinak místem, kde se převážně zdržuje, tj. v němž pobývá nejvíce dnů v roce. Daňový subjekt může ale změnit místní příslušnost. Tehdy správce daně, který vykonával správu,  dělá jen neodkladné úkony a postoupí spisový materiál daňového subjektu tomu správci daně, na něhož přešla nově místní příslušnost. Ke spisovému materiálu se připojuje i výpis z osobního účtu daňového subjektu.

ZSDP 337/1992 Sb., §4

 

 

Finanční úřad požadoval, aby poplatník předložil potřebné doklady do 30.3. Poplatník podal dne 20.3. žádost o prodloužení této lhůty do 15.4. Finanční úřad tuto žádost 18.4. zamítl. Kdy končí tedy lhůta na odevzdání dokladů?

Lhůta končí dne 15.4.

Osoby zúčastněné na řízení mohou z důležitých důvodů požádat správce daně před uplynutím stanovené lhůty o její prodloužení k úkonům, jichž se lhůta týká. První žádost o prodloužení  lhůty zpravidla správce daně povolí vždy. Toto prodloužení se může rovnat počtu dní, které zbývají do uplynutí původní stanovené lhůty. V tomto případe jde o situaci, kdy správce daně nerozhodl včas. Proto se považuje žádané prodloužení lhůty za povolené.

ZSDP 337/1992 Sb., §14

 

 

Podnikatel občas vykonává svou činnost podrobenou dani mimo obvyklé pracoviště, například na tržišti – veřejném  prostranství. Přijde za ním zaměstnanec finančního úřadu a chce, aby se legitimoval. Je to podnikatel povinen udělat?

Jestliže podnikatel vykonává dani podrobenou činnost mimo své obvyklé pracoviště, na veřejném prostranství nebo místo výkonu této činnosti střídá, je podle zákona povinen na výzvu pracovníka správce daně prokázat se občanským průkazem, případně jiným osobním dokladem, jímž může prokázat svou totožnost. Cizí státní příslušník je povinen se prokázat povolením k trvalému pobytu nebo cestovním pasem.

ZSDP 337/1992 Sb., §15

 

 

U majitele samoobsluhy je prováděna daňová kontrola. Pracovník provádějící kontrolu jedná s prodavačem v této samoobsluze. Má poplatník právo být přítomen u tohoto jednání?

Je to jedno z práv, která má daňový subjekt při daňové kontrole. Další práva, které má daňový subjekt, u něhož je prováděna daňová kontrola, ve vztahu k pracovníku správce daně jsou:

a) požádat předložení služebního průkazu pracovníka správce daně,

b) být přítomen při jednání s jeho pracovníky,

c) předkládat v průběhu daňové kontroly důkazní prostředky, případně navrhovat předložení důkazních prostředků, které on sám nemá k dispozici,

d) podávat námitky pokud není spokojen s postupem pracovníka správce daně,

e) v potřebě klást svědkům a znalcům otázky při ústním jednání a místním šetření,

f)  před ukončením daňové kontroly se může vyjádřit k výsledku uvedenému ve zprávě, ke způsobu jeho zjištění, případně navrhnout jeho doplnění,

g) nahlížet u správce daně do převzatých dokladů během obvyklé úřední doby

ZSDP 337/1992 Sb., §16

 

 

Pan Novák podal daňové přiznání u finančního úřadu  faxem. Podání má všechny předepsané náležitosti. Je takové podání účinné?

Ano. Podání je účinné i v případě použití datové zprávy bez zaručeného elektronického podpisu, nebo za použití jiných přenosových technik. Musí to být  ve struktuře a tvaru zveřejněném správcem daně, která je opatřena zaručeným elektronickým podpisem. Tento úkon musí být ale do 5 dnů ode dne, kdy došel fax správci daně, potvrzen nebo opakován písemně nebo ústně do protokolu. Tuto lhůtu nelze prodloužit ani navrátit v předešlý stav.

ZSDP 337/1992 Sb., §21

 

 

Podá-li obchodní společnost přihlášku k registraci u správce daně, v jehož územní působnosti se nenachází sídlo této obchodní společnosti, co udělá správce daně?

Přihlášku k registraci neprodleně postoupí místně příslušnému správci daně. O této skutečnosti uvědomí i obchodní společnost.

Byla-li podáním u nesprávného správce daně lhůta dodržena, považuje se za zachovanou i u správce daně, kterému věc byla postoupena.

Dojde-li k situaci, že podání, jehož vyřízení nespadá ani do působnosti jiného správce daně, vrátí jej bez dalšího obchodní společnosti.

ZSDP 337/1992 Sb., §22

 

 

Pracovník správce daně se rozhodnutím o svém vyloučení z řízení vedoucím pracovníkem správce daně cítí morálně poškozen a chce se v rámci daňového řízení bránit. Může podat odvolání proti tomuto rozhodnutí?

Proti rozhodnutí o vyloučení vedoucím pracovníkem správce daně není přípustné odvolání.

O vyloučení pracovníka z daňového řízení v předmětné věci rozhodne vedoucí pracovník správce daně. Rozhodnout o vyloučení může vedoucí pracovník i z vlastního podnětu. Při námitce podjatosti vedoucího pracovníka správce daně, rozhodne o vyloučení vedoucí pracovník nadřízeného správce daně.

ZSDP 337/1992 Sb., §26

 

 

Požádá-li osoba, která není zástupcem daňového subjektu, o poskytnutí informace zda je registrován jako plátce daně z přidané hodnoty, může správce daně tyto informace poskytnout?

Žádosti bude vyhověno a správce daně informace o registraci DPH poskytne.

Pracovníci správce daně jsou oprávněni uveřejnit tento seznam plátců daně z přidané hodnoty a spotřebních daní, provozovatelů daňových skladů, oprávněných příjemců a uživatelů.

ZSDP 337/1992 Sb., §24

 

 

Společnost s ručením omezeným je zastoupena daňovým poradcem s neomezenou plnou mocí. Komu bude správce daně písemnosti doručovat?

Pouze daňovému poradci. Pokud má zástupce příjemce plnou moc omezenou na určité úkony, doručuje se písemnost vztahující se k takovým úkonům příjemci i jeho zástupci. Jen pokud je požadován úkon přímo od daňového subjektu, doručuje se písemnost jemu i jeho zástupci.

ZSDP 337/1992 Sb., §17

 

 

Úřad práce požádá finanční úřad o sdělení, zda uchazeč o podporu v nezaměstnanosti neměl v minulém  roce zdanitelné příjmy. Sdělí finanční úřad tuto skutečnost úřadu práce?

Sdělí, protože pracovníci správce daně jsou povinni na dožádání poskytovat informace z dokumentů získaných v daňovém řízení. Úřad práce spadá do kategorie institucí, kterým je správce daně povinen poskytnou informace. Mezi další orgány patří:

 

a) 

orgán sociálního zabezpečení – těmto sděluje seznam daňových subjektů v oboru daní z příjmů a údaje o výši příjmů a výdajů jednotlivých osob, majících příjmy z podnikání a z jiné samostatné výdělečné činnosti a o základu daně nebo dílčím základu daně

b) 

orgány rozhodující o dávkách státní sociální podpory a Ministerstvo práce a sociálních věcí - těmto sděluje údaje pro stanovení rozhodného příjmu osob, které jsou poplatníky daně z příjmů; jde-li o poplatníky, kteří dosahují příjmy z podnikání a z jiné samostatné výdělečné činnosti, datum zahájení a ukončení této činnosti a dále údaj o tom, zda poplatník daně z příjmů má základ daně z příjmů snížený o nezdanitelnou část základu daně z příjmů z důvodu vyživovaného dítěte, manželky nebo manžela,

c) 

soudy - těmto sděluje údaje o základu daně z příjmů z podnikání a jiné samostatné výdělečné činnosti, z kapitálového majetku, z pronájmu a ostatních příjmů fyzické osoby pro účely rozhodnutí o výživném,

d) 

úřad práce - tomuto sděluje údaje o výši příjmů a výdajů jednotlivých daňových subjektů a údaje o výši uplatněné slevy na dani z příjmů za zaměstnance - osoby se zdravotním postižením, na které zaměstnavatel uplatnil

e) 

statistický orgán  - tomuto sděluje údaje pro vedení statistických registrů a informace stanovené zvláštním zákonem,

f) 

katastrálný úřad - tomuto sděluje identifikační údaje vlastníků a jiných osob oprávněných z právních vztahů k nemovitostem pro účely správy katastru nemovitostí České republiky.

 

 

g) 

příslušná organizační jednotka Ministerstva financí – tomuto sděluje údaje vyžádané na základě zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu nebo zákona o provádění mezinárodních sankcí,

h) 

zdravotní pojišťovny -  těmto sděluje seznam daňových subjektů v oboru daní z příjmů včetně údajů o výši příjmů a výdajů jednotlivých osob majících příjmy z podnikání a z jiné samostatné výdělečné činnosti,

i) 

orgány, které rozhodly o poskytnutí rozpočtových prostředků nebo prostředků fondů - těmto sděluje údaje o výši a důvodech, pro které se stanoví odvod neoprávněně použitých nebo zadržených rozpočtových prostředků, to platí i pro příslušné orgány Evropské unie,

j) 

ministerstvo financí -  tomuto sdělí údaje o výši stanoveného odvodu neoprávněně použitých nebo zadržených prostředků státního rozpočtu nebo státních fondů,

k) 

ministerstvo průmyslu a obchodu a Ministerstvo financí - těmto sděluje údaje nezbytné ke kontrole investičních pobídek

l) 

správce dědictví – tomuto sděluje údaje o plnění daňových povinností zůstavitele,

m) 

příslušný archiv  - tomuto sděluje informace potřebné pro splnění povinností spojených s archivnictvím,

n) 

energetický regulační úřad – tomuto sděluje údaje o tom, zda má žadatel evidovány nedoplatky na daních nebo poplatcích.

ZSDP 337/1992 Sb., §24

 

 

V daňovém řízení na žádost finančního úřadu soudní znalec zhotovil znalecký posudek, jímž ocenil nemovitý majetek poplatníka. O posuzování a jeho závěrech však informoval znalec svého spolupracovníka v zaměstnání. Čeho se dopustil?

Soudní znalec podle zákona patří do skupiny „třetí osoby“ , které se mohou jakkoliv zúčastnit daňového řízení. Na základě toho jsou třetí osoby, které byly jakkoliv zúčastněny na daňovém řízení, povinni zachovávat mlčenlivost o tom, co se při daňovém řízení nebo v souvislosti s ním dozvěděli, zejména o poměrech daňových subjektů jak osobních, tak i souvisejících s podnikáním. Všechny zúčastněné osoby musí být poučeny o své povinnosti zachovávat mlčenlivost a o právních důsledcích, když bude porušena. V tomto případe byla tato mlčenlivost porušena a lze pracovníkovi správce daně, popřípadě třetí osobě, která byla jakkoliv účastna na daňovém řízení, uložit pokutu až do výše
500 000 Kč. Pokutu ukládá příslušné finanční ředitelství.

ZSDP 337/1992 Sb., §7, 24

 

 

Do kdy je poplatník, který začne vykonávat jinou samostatně výdělečnou činnost, povinen podat přihlášku k registraci?

Poplatník je povinen podat přihlášku k registraci ve lhůtě třiceti dnů. Lhůta začne plynout po dni, který následuje po dni právní účinnosti povolení nebo oprávnění nebo po dni, kdy začne provozovat samostatně výdělečnou činnost. Dnem právní účinnosti se rozumí den, kdy je poplatník podle příslušných předpisů oprávněn začít vykonávat podnikatelskou činnost.

ZSDP 337/1992 Sb., §56

 

 

Finanční úřad vykonává ve firmě XY daňovou kontrolu, které se na jeho vyžádání zúčastní i jiné osoby. Kdo hradí náklady, které vznikly jiným osobám?

Náklady daňového řízení nese příslušný správce daně. Výjimku tvoří náklady exekuční a náklady, které vznikly daňovému subjektu. Pokud se na výzvu správce daně zúčastní daňového řízení

a) 

svědci a osoby přezvědné, náleží jim náhrada hotových výdajů a ušlého výdělku. Nárok je nutno uplatnit u správce daně, na jehož výzvu se řízení zúčastnili, a současně předložit doklady prokazující uplatňované nároky, do pěti pracovních dnů, jinak tento nárok zaniká,

 

b) 

znalci, auditoři a tlumočníci, náleží jím náhrada hotových výdajů a odměn

c) 

osoby, odlišné od daňových subjektů, které mají v držení listiny a jiné věci potřebné v daňovém řízení, náleží jim náhrada spojená s jejich předložením nebo ohledáním.

Nárok je nutno uplatnit u správce daně, na jehož výzvu se řízení zúčastnily, a současně předložit doklady o výši uplatňovaných nároků, do pěti pracovních dnů, jinak tento nárok zaniká.

ZSDP 337/1992 Sb., §30

 

 

Kdy je povinen daňový subjekt uvádět svoje identifikační číslo?

Daňový subjekt dostane přidělené daňové identifikační číslo po zaregistrovaní. Je mu vydáno osvědčení. Toto číslo je povinen uvádět ve všech případech při styku se správcem daně a dále, pokud tak stanoví zvláštní zákon.

Daňové identifikační číslo známé pod zkratkou DIČ obsahuje kód "CZ" a kmenovou část, kterou tvoří obecný identifikátor. Obecným identifikátorem u fyzické osoby je rodné číslo, popřípadě jiný obecný identifikátor. U právnické osoby je to identifikační číslo. Není-li obecný identifikátor daňovému subjektu přidělen, přidělí správce daně vlastní identifikátor.

ZSDP 337/1992 Sb., §33, odst. 12

 

 

Kdy lze proti daňovému subjektu uplatnit pozastavení činnosti dle ust. paragrafu 38 zákona o správě daní a poplatků?

Tehdy, když dochází k opakovanému porušení povinností nepeněžité povahy, za které už byla uložena pokuta a  nedošlo při tom ani dodatečně ke splnění této povinnosti. Doba, na kterou může správce dane pozastavit podnikatelskou činnost je doba třiceti dnů.

ZSDP 337/1992 Sb., §38

 

 

Je-li žádost daňového subjektu o souhlas správce daně s ukončením činnosti zamítnuta, kdy se může podat další žádost?

Daňový subjekt je povinen předložit současně se žádostí o výmaz z obchodního rejstříku nebo zápisu přeměny obchodní společnosti nebo družstva do obchodního rejstříku písemný souhlas správce daně, jehož vydání si vyžádá. Je-li žádost daňového subjektu zamítnuta, může další žádost podat nejdříve po uplynutí jednoho měsíce ode dne, kdy mu bylo zamítavé rozhodnutí doručeno. Není-li o žádosti rozhodnuto do tří měsíců od jejího podání, bere se, že souhlas je udělen.

Správce daně při zjištění, že daňový subjekt přestal vykonávat činnost nebo pobírat příjmy podrobené dani, učiní opatření potřebná k urychlenému stanovení základů daně a k vybrání nedoplatků na všech daních za celou dobu jeho činnosti, ze které plynuly příjmy podléhající zdanění.

ZSDP 337/1992 Sb., §35

 

 

Jak postupuje firma zjistí-li, že jeho daňová povinnost má být vyšší, než jak jí  byla přiznána nebo správcem dane vyměřena?

V tomto případě je důležitá i otázka, v jakém období danou skutečnost zjistil. My si uvedeme příklad na dani z přidané hodnoty. Řádný termín pro podání daňového přiznání je den 25. nasledujícího měsíce.

Pokud firma podá daňové přiznání 20., je to před termínem pro podání daňového přiznání. 23. ale zjistí, že přiznání nebylo podáno ve správné výši. Tehdy je možné podat opravné daňové přiznání.

Pokud ale tuto skutečnost zjistí až po řádném termínu, t.j. například 30., musí podat dodatečné daňové přiznání.

ZSDP 337/1992 Sb., §41

 

Daňový subjekt se chce odvolat proti rozhodnutí stanoveném správcem daně. Může tak učinit?

Proti rozhodnutí se lze odvolat, pokud se daňový subjekt svého práva na odvolání písemně nebo ústně do protokolu nevzdal. Toto odvolání musí být podáno písemně nebo ústně do protokolu u správce daně. Odvolání lze podat do třiceti dnů ode dne, který následuje po doručení rozhodnutí. Pokud nemá odvolaní předepsané náležitosti, vyzve ho správce daně, aby to napravil, a stanoví mu na to přiměřenou lhůtu ne kratší patnácti dnů.

ZSDP 337/1992 Sb., §48

 Co vydá správce daně, pakliže se dopustí chyby v psaní při vydání osvědčení o registraci?

Správce daně vydá rozhodnutí o opravě chyb v psaní ve vydaném osvědčení o registraci. Proti tomuto rozhodnutí je přípustné odvolání.

ZSDP 337/1992 Sb., §56

 

 

Kdy mi vzniká povinnost platit daně?

Daňová povinnost vzniká okamžikem, kdy nastaly skutečnosti zakládající daňovou povinnost. To je například zaregistrováním za podnikatele, nebo nastoupením do zaměstnání. Daňová povinnost, která vznikla před smrtí fyzické osoby, přechází na dědice. Při právnických osobách, které zanikly a vznikla jim daňová povinnost, přechází tato daňová povinnost na jejich právní nástupce.

ZSDP 337/1992 Sb., §57

 

 

Jakou má povinnost ručitel vzhledem k vzniklému nedoplatku, který nebyl daňovým dlužníkem uhrazen?

Pokud daňový nedoplatek nebyl uhrazen daňovým dlužníkem ani po bezvýslovné upomínce, ani při vymáhání, je nedoplatek povinen uhradit také ručitel. Správce daně posílá spolu s výzvou rozhodnutí o stanovení daně, která má být uhrazena. Proti této výzvě se může ručitel odvolat, a to v případě, že není ručitel, že právo na vymáhání požadovaného nedoplatku bylo zcela nebo zčásti promlčeno, nebo že nedoplatek zanikl nebo neexistuje.

ZSDP 337/1992 Sb., §57 a

 

 

Co tvoří příslušenství daně?

K příslušenství daně patří penále, zvýšení daně, náklady daňového řízení, úroky a pokuty. Příslušenství daně, s výjimkou pokut, sleduje osud daně, nestanoví-li správce daně svým rozhodnutím jinak.

ZSDP 337/1992 Sb., §58

 

Pan Kocian uhradil finančnímu úřadu daň v polských zlotých a bez udání reference, o kterou daň se jedná. Bude daň považována za splacenou?

I když se má daň platit v české měně, zaeviduje se i platba v cizí měně. Na osobní daňový účet daňového dlužníka se ale připíše výše přepočtena na české koruny. Při platbě musí být uvedeno, na kterou daň je platba určena, aby ji mohl daňový správce správně přiřadit. Pokud nebyla označena, vyzve správce daně dlužníka, aby oznámil do určité lhůty, 
na kterou daň byla platba vykonána. Pokud to dlužník neoznámí včas, určí si správce daně sám daň, na niž platbu zaeviduje. O zaevidovaní platby potom uvědomí daňového dlužníka.

ZSDP 337/1992 Sb.,  § 53

 

 

Pani Jaborková je nově zaevidovaná k určitým daním, jak může daň platit?

Pani Jaborková může využít následující  formy placení:

1.      bezhotovostním převodem z její banky

2.      v hotovosti -  na účet v bance, u které má účet správce daně; osobám určeným správcem daně přijímat platby na daň v hotovosti od daňového dlužníka

3.      kolkovými známkami, pokud to u správce daně připadá v úvahu

4.      platebními známkami, jde-li o úhradu daní do územních rozpočtů.

ZSDP 337/1992 Sb., §59, ods. 3

 

 

Daňový subjekt by chtěl zaplatit daň ve splátkách. Je to možné? A bude platit rovněž úrok?

Daňový subjekt může požádat správce daně o povolení zaplatit daň ve splátkách. Daňový subjekt zaplatí úrok z odložené častky ve výši repo sazby stanovené Českou národní bankou, platné pro první den příslušného kalendářního pololetí, zvýšené o sedm procentních bodů.

ZSDP 337/1992 Sb., §60

 

 

 

 

Který den je považován za den platby?

Je to den, kdy byla platba připsaná na účet správce daně. Tedy ne den, kdy platba byla odepsána z účtu daňového subjektu. Daň je možné platit i přímo u pověřeného pracovníka správce daně. V tom případě je dnem platby den, kdy hotovost přijal pověřený pracovník.

ZSDP 337/1992 Sb., §61

 

 

Co znamená pro daňový subjekt, že má veden u správce daně osobní účet?

Na osobním účtu jsou zachycovány daňové a platební povinnosti daňového subjektu, jeho úhrady nebo zánik a z toho vyplývající daňové přeplatky a nedoplatky. Osobní účty jsou vedeny pro každý druh daně odděleně. Na debetní straně osobního účtu se evidují předpisy a odpisy daňové povinnosti. Na kreditní straně osobního účtu se evidují platby a vratky daně. Na žádost daňových dlužníků vystaví správce daně potvrzení o stavu jeho osobního účtu.

ZSDP 337/1992 Sb., §62

 

 

Pan Jedlička se opozdil s platbou daně. Co to pro něj znamená?

Tím, že se pan Jedlička opozdil s platbou, dostal se do prodlení. Vzniká mu povinnost uhradit úrok z prodlení za každý den prodlení, počínaje dnem následujícím po dni splatnosti až do dne platby. Úrok z prodlení mu nebude předepsán a nevzniká mu povinnost jej uhradit, v případě, že se jedná o jednorázovou daň a výše úroku nepřesáhne 200 Kč.

ZSDP 337/1992 Sb., §63

 

Co s přeplatkem na dani, který má paní Jasná u finančního úřadu?

Přeplatek se použije v první řadě na úhradu vzniklého nedoplatku u jiné daně. Není-li takového nedoplatku, tak se použije jako záloha na dosud nesplatnou daňovou povinnost na dani, u které přeplatek vznikl. Přeplatek může být použit i na úhradu nedoplatku u jiného správce daně, o co může požádat jak jiný správce daně tak i paní Jasná. Pokud nemá paní Jasná žádné jiné nedoplatky, může si požádat i o vrácení přeplatku, který se vrátí, činí-li více než 50 Kč, a to do třiceti dnů od doručení žádosti.

ZSDP 337/1992 Sb., §64

Kdy může finanční úřad prominout nedoplatek daňovému subjektu?

Nedoplatek může být zcela nebo zčásti prominut, byla-li by jeho vymáháním vážně ohrožena výživa daňového dlužníka nebo osob na jeho výživu odkázaných. V případě, že jde o právnickou osobu, byl by nedoplatek prominut, pokud by vymáhání vedlo k jeho hospodářskému zániku. Prominutí nedoplatku může být vázáno na podmínky. Jednou z nich je, zaplatit část nedoplatku ve stanovené lhůtě.

ZSDP 337/1992 Sb. §65

 

 

Jak je to se zálohami?

Pokud není ještě známa skutečná výše daně za zdaňovací období, je daňový subjekt povinen platit zálohy na daň. Někeré zálohy na daň vyplývají ze zákona (daň z příjmu fyzických osob), jiné zálohy jsou na základě rozhodnutí správce daně (daň z příjmu právnických osob). Výše a periodicita daně záloh závisí od poslední známé daňové povinnosti. Po uplynutí zdaňovacího období se zálohy na daň započítávají na úhradu skutečné výše daně.

ZSDP 337/1992 Sb., §67

 

 

Finanční úřad vymáhá nedoplatek od pana Nováka. Jakým způsobem je možné vymáhání provést?

Vymáhání se provádí daňovou exekucí. Finanční úřad ji může vykonávat pouze tehdy, když má daňový dlužník u něho skutečně nedoplatek. Daňová exekuce se vykonává na základe exekučního příkazu na:

a)      přikázáním pohledávky na peněžní prostředky daňových dlužníků na učtech vedených ve finančních institucích

b)     srážku se mzdy, jiné odměny za závislou činnost nebo náhrady za pracovní příjem, důchody, sociální a nemocenské dávky a pod.

c)      prodej movitých věcí

d)     prodej nemovitostí.

Proti exekučnímu příkazu lze podat námitku do patnácti dnů.

ZSDP 337/1992 Sb., §73

 

U pana Nováka byla vykonaná exekuce, při které vznikly určité náklady. Kdo je povinen je uhradit?

Exekuční náklady hradí daňový dlužník, tedy pan Novák, pokud ovšem exekuce nebyla provedena neoprávněně.  Exekuční náklady tvoří náklady za výkon zabavení, náklady za výkon prodeje a hotové výdaje správce daně.

Náhrada nákladů za výkon zabavení představuje 2 % vymáhaného nedoplatku, nejméně však 200 Kč. Tyto náklady mají být uhrazeny, jakmile panu Novákovi oznámil pracovník finančního úřadu příčinu jeho příchodu a sepsal úvodní větu soupisu věcí.

Náhrada nákladů za výkon prodeje představuje taktéž 2 % vymáhaného nedoplatku, nejméně však 200 Kč. Mají být uhrazeny, jakmile došlo k zahájení dražby a byla sepsaná úvodní věta dražebního protokolu.

ZSDP 337/1992 Sb., §73 a

 


2  Co je E-learNing

 

 

E-learning je forma moderního pojetí vzdělávání. E-Learning slouží jako prostředek, kterým se člověk může sám vzdělávat, bez pomocí lektora, a to jak na pracovišti, tak také v klidu domova. Ke studiu není třeba kupovat mnohostránkové knihy a skripta.

 

E-learningem se nazývá vzdělávání využívající prezentace a texty s odkazy, animované sekvence, vlastní poznámky, video snímky, sdílené pracovní plochy, hlasové komentáře, komunikaci s lektorem a spolužáky, elektronické testy... Každý uživatel si může zvolit formu vzdělávání, která mu bude nejvíce vyhovovat.

 

E-learning je vlastně systém pro správu znalostí a řízení vzdělávání a systém pro správu obsahu a poskytování elektronických kurzů. Uživatelé e-learningu si v rámci samotné výuky osvojují také běžnou práci s počítačem, což je v dnešní době již standard při pracovním zařazení a získání kvalifikace.

 

Formou e-learningu je možné zpracovat různé témata. Tímto způsobem lze vzdělávat uživatele v používání počítačových programů, seznámit je se zákony, nařízeními či vyhláškami, nebo jim ukázat princip, na jakém fungují.

 

E-learning má výhodu v tom, že se rychle vyškolí velký počet i geograficky rozprostřených pracovníků a studentů. Hlavně je to levnější, protože se snižují technické, organizační a cestovní náklady. Cena je nízká v porovnání s běžnými kurzy. E-learning jako takový poskytuje neomezené množství školení různě zaměřených ušité na míru i univerzální, technické i obchodní, produktově i procesně zaměřené.

2.1  Výhody E-learningu

2.2  Nevýhody E-learningu

·         E-learning je možné zavést pouze tam, kde si pracovníci uvědomují důležitost neustálého vzdělávání a mají dostatečnou motivaci a chuť se sebevzdělávat. 

Optimálních výsledků ve vzdělávání lze dosáhnout jen kombinací klasických a moderních forem vzdělávání, t. j. kombinací školení ve tříde a elektronických školení, studia s lektorem a samostudia. Pořadí a poměr si určí každý podnik nebo škola individuálně. Vzdělávání pouze pomocí lektorů má řadu nedostatků. E-learning se snaží eliminovat tyto nedostatky a tím se stává optimálním řešením pro komplexní vzdělávání.

 

Nejvýhodnější je elektronické samostudium - každý účastník může studovat v různém čase na různých místech. Když se ale stanoví přesný čas pro všechny účastníky z různých míst, jde o virtuální třídu. Virtuální třída je „místnost“ ve virtuálním prostoru. Je to webový interaktivní nástroj, který lidem umožňuje setkávat se, spolupracovat, hovořit a komunikovat, aniž by museli být osobně přítomni. Přístup do virtuální třídy je omezen na určitou dobu, co je spíše výhodou, protože vytváří nezbytný tlak na studenta, který většina lidí potřebuje jako negativní složku stimulace. Ve firmě lze požadavek na účast ve virtální třídě poslat například pomocí Outlooku stejně jako požadavek na osobní schůzku. Jde využít i možnost kontroly přečtení, připomenutí, a podobně.

 

 

 

 

 

 

 

2.3   Ukázka elektronického testu

 

V této kapitole jsem vytvořila ilustrativní test pro ověření získaných vědomostí studenty. Testové otázky jsou tvořeny podle předlohy, kdy jedna tečka je otázka, dvě tečky nesprávná odpověď a tři tečky je správná odpověď.

 

.4 základní funkce daní:

..fiskální, alokační,stabilizační

...fiskální, alokační, redistribuční, stabilizační

..alokační, redistribuční, stabilizační

..fiskální, alokační, redistribuční

 

.Poplatník je:

..ten, kdo je povinen sám daň platit

..spotřebitel

...všechny odpovědi jsou správné

..nositel daňového břemene

 

.Plátce je:

...všechny odpovědi jsou správné 

..vykonává na vlastní zodpovědnost

..zaměstnavatel

..ten, kdo zprotředkovává zdanění poplatníků a odvádí sraženou daň od poplatníka státu

 

.Úřední jazyk před správcem daně:

...čestina, slovenština, v jazyku občana národnostní menšiny (s tlumočníkem)

..čestina, slovenština

..čestina

..slovenština

 

.Kdo nepatří mezi třetí osoby, které se zúčastňují daňového řízení?

..státní orgány a orgány obcí

..svědci a osoby předzvědné

..znalci, auditoři a tlumočníci

...dodavatelé a odběratelé

 

.Jaké je číslo zákona o správě daní a poplatků?

..357/1992 Sb

..235/2004 Sb

..16/1993 Sb

...337/1992 Sb

 

.Daňový subjekt má při daňové kontrole ve vztahu k pracovníkům správce dane povinnost:

..zatajovat doklady

...poskytovat informace o vlastní organizační struktuře

..nezajistit vhodné místo a podmínky k provádení daňové kontroly

..neumožní vstup do každé provozní budovy

 

.Daňový subjekt, u kterého je daňová kontrola, má ve vztahu k pracovníku správce daně právo:

..na předložení služebního průkazu

..podávat námitky proti postupu pracovníka správce daně

..být přítomen na jednání s jeho pracovníky

...všechny odpovědi jsou správné

 

.Sankce za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost:

..až do výše 800.000 Kč

..až do výše 1.000.000 Kč

..až do výše 200.000 Kč

...až do výše 500.000 Kč

 

.Pracovníci správy daně jsou povinni poskytovat informace z daňového řízení:

..úřadu práce

...všechny odpovědi jsou správné

..orgánům sociálního zabezpečení

..soudům

 

.Základní náležitosti rozhodnutí nejsou:

..přesné označení příjemce rozhodnutí

...rodné číslo, číslo občanského průkazu

..číslo platebního výměru

..lhůta plnění

 

.Poplatník podává přihlášku k registraci u místně příslušného správce daně:

..do 25 dnů

..do 55 dnů

...do 30 dnů

..do 15 dnů

 

.Daňové identifikační číslo obsahuje:

..kmenovou část (tzv. obecný identifikátor)

..kód "CZ" 

...kód "CZ" a kmenovou část (tzv. obecný identifikátor)

..kód "CZ" a kmenovou část (tzv. obecný identifikátor) a rodné číslo

 

.Proti rozhodnutí o uložení pokuty se lze odvolat (vyberte komplexní odpověď)

..ne

..ano

...ano, do 30-ti dnů od jeho doručení

..ano, do 15-ti dnů od jeho doručení

 

.Co nepatří mezi pomůcky při daňovém řízení?

...nákladní list

..vyjádření jiných správců daně

..znalecké posudky

..listinné doklady

 

.Daňovému subjektu vypočte daň:

...daňový subjekt sám

..celní úřad

..finanční úřad

..obec

 

.Daňové přiznání nebo hlášení se podává:

..na počítačových sestavách, které mají úplně jiné údaje jako tiskopisy

..na tiskopise vydaném vládou

..ve formě excelové tabulky

...na tiskopise vydaném ministerstvem financí

 

.Opravné přiznání nebo hlášení se může podat:

..řádně

..po uplynutí lhůty k podání přiznání nebo hlášení

...před uplynutím lhůty k podání přiznání nebo hlášení

..se nepodává

 

.V případě neúplnosti informací vyzve správce daně daňový subjekt, aby:

..neúplné údaje doplnil

..neprokazoval pravdivost údajů

..se nevyjadřoval k pochybnostem

..nedoplňoval neúplné údaje

 

.Nebylo-li podáno daňové přiznání nebo hlášení včas a ani po výzvě:

..vypočte se daňovému subjektu pokuta

...je správce daně oprávněn zjistit základ daně a stanovit daň podle pomůcek, které má k dispozici

..předpokládá se, že daňový subjekt vykázal v daňovém přiznání nebo hlášení daň ve výši 1 mil. Kč

..daňový základ se nezjištuje

 

.Vyměřená daň se zaokrouhluje:

...na celé koruny nahoru

..na celé stokoruny nahoru

.. na celé tisícikoruny nahoru

..nezaokrouhluje se

 

.Záloha na daň se zaokrouhluje:

.. na celé koruny nahoru

..na celé tisícikoruny nahoru

...na celé stokoruny nahoru

..nazaokrouhluje se

 

.Odvolání lze podat:

..do 10 dnů ode dne, který následuje po doručení rozhodnutí proti němuž odvolání směřuje

..do 35 dnů ode dne, který následuje po doručení rozhodnutí proti němuž odvolání směřuje

...do 30 dnů ode dne, který následuje po doručení rozhodnutí proti němuž odvolání směřuje

..do 25 dnů ode dne, který následuje po doručení rozhodnutí proti němuž odvolání směřuje

 

.Správce daně může odvolání zamítnout jestliže:

..je podáno osobou  tomu nepříslušnou

..je podáno po stanovené lhůtě

..je nepřípustné 

...všechny odpovědi jsou správné

 

.Daňový subjekt může uplatnit námitku:

..proti určitému úkonu plátce daně

..jen proti určitému úkonu správce daně

..proti jakémukoliv úkonu plátce daně v souvislosti s řízením vymáhacím a zajišťovacím

...proti jakémukoliv úkonu správce daně v souvislosti s řízením vymáhacím a zajišťovacím

 

.Řízení se obnoví na žádost příjemce jestliže:

...všechny odpovědi jsou správné

..rozhodnutí bylo určeno na základě podvržného

..vyšly najevo nové skutečnosti

..rozhodnutí záviselo na posouzení předběžné otázky

 

.Ministerstvo financí může daň zcela nebo částečně prominout:

..když nemá daňový subjekt peníze

...z důvodů nesrovnalostí vyplývajících z uplatňování daňových zákonů

..i když nebyl uveden důvod

..když byla stanovena nesprávná výše dane

 

.Daňový dlužník je:

...každý, kdo je podle zvláštního zákona povinen daň platit, a každý, kdo je podle zvláštního zákona povinen vybranou a sraženou daň odvádět

..každý, kdo je podle zvláštního zákona povinen daň platit

..každý, kdo je podle zvláštního zákona povinen vybranou a sráženou daň odvádět

..pojem není definován

 

.Daňová povinnost (vyberte nesprávné tvrzení)

...vzniká až zaregistrováním na finančním úřadě

..vzniklá před smrtí FO prechází na dědice  

..vzniká okamžikem, kdy nastaly skutečnosti zakládající daňovou povinnost

..zaniklých PO přechází na jejich právní nástupce

 

.Nedoplatek daně je v první řadě povinen zaplatit:

..dědic

..společník

...daňový dlužník

..ručitel

 

.Příslušenstvím daně je:

..úroky a pokuty

...všechny odpovědi jsou správné

.. zvýšení daně

..penále

 

.Daň se platí

..příslušnému správci daně v euru

..sociální pojišťovně v české měně

...příslušnému správci daně v české měně

..městskému úřadu v české měně

 

 

.Vrácení platby tomu, kdo ji za dlužníka zaplatil

...není přípustné

..je přípustné na požádání ručitele

..je přípustné na požádání dlužníka

..je přípustné

 

.Dnem platby je:

..den, kdy bylo uskutečněné odepsání prostředků z účtu

..den, kdy jsme donesli peníze na poštu

...den, kdy dojde k připsání platby na účet správce daně

..den, kdy jsme dali příkaz bance na úhradu

 

.Osobní účet je veden:

..pro více  daňových dlužníků společně pro všechny druhy daně

...pro jednotlivé daňové dlužníky oddelene za každý druh daně

..pro jednotlivé daňové dlužníky oddelene pro všechny druhy daně   

..pro více  daňových dlužníků společně za každý druh daně

 

.Daňový dlužník je v prodlení

..zaplatí-li na nesprávný účet

..zaplatí-li  v den splatnosti

...nezaplatí-li splatnou daň nejpozději v den její splatnosti

..zaplatí-li včas

 

.Daň není možné zaplatit (vyber nesprávnou odpověď)

..kolkovými známkami

..bezhotovostním převodem

..v hotovosti

...naturáliemi

 

.Úrok z prodlení se platí v případě:

...že přesáhne částku 200 Kč

..že přesáhne částku 2000 Kč

..že přesáhne částku 1500 Kč

..že přesáhne částku 500 Kč

 

.Proti rozhodnutí o prominutí daňového nedoplatku

..není přípustná námitka

...není přípustné odvolání

..je přípustné odvolání

..je přípustná námitka

 

.Záloha na daň je (vyberte správnou odpověď)

..placena na základě rozhodnutí správce daně

..placena ve lhůtách a výši stanovené v zákoně

...se nezapočítává na úhradu skutečné výše daně

..povinná platba

 

.Právo vybrat a vymáhat daňový nedoplatek se promlčuje

..po 2 letech po roce, ve kterém se stal tento nedoplatek splatný

..po 7-mi letech po roce, ve kterém se stal tento nedoplatek splatný

..po 10-ti letech po roce, ve kterém se stal tento nedoplatek splatný

...po 6-ti letech po roce, ve kterém se stal tento nedoplatek splatný

 

.Vymáhání nedoplatku se provádí:

..daňovou restitucí

..dražbou

..satisfakcí

...daňovou exekucí

 

.Daňová exekuce je na základě vydání exekučního příkazu na:

..srážka ze mzdy

..prodej nemovitostí

..prodej movitých věcí

...všechny odpovědi jsou správné

 

.Exekuční náklady hradí:

..společník

..daňový subjekt

..daňový subjekt, pokud exekuce byla provedena neoprávněně

...daňový dlužník, pokud exekuce nebyla provedena neoprávněně

 

.Objekty daně jsou:

..hlava, majetek, spotřeba

..majetek, spotřeba, důchod

...hlava, majetek, spotřeba, důchod

..hlava, majetek, důchod

 

.Daňové řízení je

..veřejné

...neveřejné

..neveřejné jen v případě, kdy povaha věci, ve které je daňové řízení vedeno, si vyžaduje veřejnost daňového řízení;

..veřejné, když jsou účastníci daňového řízení zproštěni mlčenlivosti

 

.Přihlášku k registraci u místně příslušného správce daně je poplatník povinen podat

..do dvaceti dnů od obdržení povolení k podnikatelské činnosti;

..ihned po zahájení činnosti

...do třiceti dnů od obdržení povolení k podnikatelské činnosti;

..do deseti dnů od obdržení povolení k podnikatelské činnosti;

 

.Úkonem daňového subjektu je daňové řízení zahájeno

...dnem, kdy podání daňového subjektu došlo příslušnému správci daně

..dnem, kdy podání daňového subjektu bylo odevzdáno na poště

..na druhý den, kdy podání daňového subjektu došlo příslušnému správci daně

..druhý dne poté, kdy podání daňového subjektu bylo odevzdáno na poště

 

.Statistické orgány jsou povinné

...sdělit správci daně všechny údaje potřebné k vedení registru daňových subjektů

..nesdělovat žádné údaje

..sdělit správci daně IČO

..sdělit správci daně jakékoliv údaje pouze se svolením daňového subjektu

.Vyhledávací činnost je vykonávána:

..s přímou součinností s daňovým subjektem a její výsledky lze využít ihned

..bez přímé součinnosti s daňovým subjektem a její výsledky lze využít ihned

..vždy za přítomnosti daňového subjektu a za jeho součinnosti;

...bez přímé součinnosti s daňovým subjektem a její výsledky se využívají v příslušném daňovém řízení

 

.Když má poplatník výhradně příjmy ze závislé činnosti a příjmy, ze kterých se daň vybírá zvláštní sazbou:

..má registrační povinnost k dani z příjmů; a to pouze v případě, přesáhne-li v daném zdaňovacím období jeho příjem, ze kterého se daň vybírá zvláštní sazbou, hodnotu 10.000,- Kč

..má registrační povinnost k dani z příjmů

..nemá registrační povinnost k dani z příjmů;  pouze v případě, přesáhne-li v daném zdaňovacím období jeho příjem, ze kterého se daň vybírá zvláštní sazbou, hodnotu 10.000,- Kč;

...nemá registrační povinnost k dani z příjmů

 

.Při adresování  příjemce rozhodnutí se použije jako název subjektu – obchodní společnosti

..zkrácené obchodní jméno firmy

...název obchodní firmy tak, jak je zapsán v obchodním rejstříku

..úplný název firmy

..rozhodnutí se adresuje zástupcovi firmy

 

.Vypovídat v daňovém řízení jako svědek

..je povinen daňový subjekt a třetí osoby

..může jen třetí osoba

..může jen daňový subjekt

...je povinen každý (se zákonem stanovenými výjimkami)

 

.Splnění podmínek neplatnosti rozhodnutí ověří

..ministerstvo financí

..celní úřad

..odvolací orgán

...správce daně, kterým bylo rozhodnutí vydáno

 

.Proti platebnímu výměru na penále

..lze podat reklamaci

...lze podat odvolání

..nelze podat odvolání

..lze podat námitku

 

.Při uplatňování daňových zákonů v daňovém řízení se bere v úvahu vždy

..vymyšlený obsah právního úkonu, pokud je zastřený stavem formálně právním a liší se od něho

...skutečný obsah právního úkonu, pokud je zastřený stavem formálně právním a liší se od něj

..zastřený právní vztah s tím, že důsledky a sankce nejsou uplatňovány podle skutečného právního vztahu

..skutečný obsah právního úkonu pouze v případě zaměstnávání podnikatelů jiným podnikatelem

 

.Které z údajů lze zveřejnit, aniž by se jednalo o porušení mlčenlivosti?

..seznam daňových subjektů

..pouze seznam plátců daně z přidané hodnoty a spotřebních daní

...pouze seznam plátců daně z přidané hodnoty a spotřebních daní, provozovatelů daňových skladů, oprávněných příjemců a uživatelů

..pouze seznam plátců, nikoliv však poplatníků

 

.Co správce daně sepíše po ústním jednání v daňovém řízení 

..svědeckou výpověď, jedná-li se o třetí osoby zúčastněné v daňovém řízení

..protokol, který je neveřejnou listinou

...protokol, který je veřejnou listinou

..svědeckou výpověď, jedná-li se o svědky zúčastněné v daňovém řízení

 

.Svědek, který vypovídal v daňovém řízení, má nárok na náhradu hotových výdajů a ušlého výdělku

..nemá nárok na úhradu žádných nákladů

..uplatní-li jej do třiceti dnů

...uplatní-li jej do pěti dnů

..uplatní-li jej do měsíce

 

.Lhůtu pro podání daňového přiznání k DPH lze prodloužit

...ne, tuto lhůtu nelze prodloužit

..ano, tuto lhůtu lze prodloužit na základě žádosti plátce

..ano, tuto lhůtu lze prodloužit, ale pouze se souhlasem finančního ředitelství

..ano, tuto lhůtu lze prodloužit

 

.Přeplatek na dani, který má daňový subjekt u finančního úřadu, se použije na úhradu daňového nedoplatku

...i na úhradu nedoplatku u jiného správce daně, a nemusí jím být pouze finanční úřad (např. obec, celní úřad)

..pouze u finančního úřadu, u něhož je přeplatek evidován, i  na úhradu případného nedoplatku u jiné daně

..i na úhradu nedoplatku u jiného správce daně, a musí jím být jenom finanční úřad (např. obec, celní úřad)

..pouze u finančního úřadu, u něhož je přeplatek evidován

 


3  Metodika vyuky

 

Současná doba vyžaduje od jedince stále více vědomostí, tvořivé využívání svých schopností a vůbec tvořivé zapojení se do řešení celospolečenských otázek. Jde o permanentní a s postupem času razantnější proces, zasahující všechny činitele podílející se na výchovně-vzdělávacím procesu.

 

Pod pojmem vyučovací metoda se obvykle chápe způsob dosahování cíle vyučování nebo také cesta uspořádaná určitým způsobem tak, aby student dosáhl poznání.

 

3.1  Vyučování

 

Vyučování je proces soustavného osvojování, upevňování a zdokonalování vědomostí a dovedností žáků, přičemž se současně rozvíjí celá osobnost.

 

„Podle G. Pettyho pojem VYUČOVAT? vyjadřuje:

VY – vysvětlení: vysvětlení, objevovaní, kladení otázek, čtení, video, pomůcky...,

U -     ukázka: demonstrace pomůcek, „zkoumání“ předmětů a příkladů, jejich analýza...,

Č -     činnost: samostatná práce, skupinová práce, diskuze, hry...,

O -     oprava a kontrola: hodnocení učitelem, sebekontrola a sebehodnocení, porovnávání

           výsledků činnosti...,

V -      vybavovací pomůcky: poznámky, obrázky, resumé...,

A -      aktivní opakování: různé metody – otázky, hádanky, kvízy, praktické činnosti...,

T -      testování (hodnocení): zjišťování toho co si studenti osvojili – různými metodami

           (zpětná informace pro učitele i pro studentů),

? -       student má vždy možnost zeptat se na to čemu nerozumí.“[1]

 

Výchovné a vzdělávací metody lze obecně vyjádřit jako rozvoj:

1.      vědomostí a dovedností z oblasti věd společenských, přírodních a technických,

2.      aplikace těchto poznatků ve školní praxi a také v široké životní a společenské praxi,

3.      četných poznávacích procesů a dovedností sebevzdělávání,

4.      vědeckého světového názoru,

5.      celé osobnosti žáka, jeho profilu morálního, estetického, pracovního, sociálního a somatického.

 

Za didakticky účinnou pokládáme vyučovací metodu, která má nasledující vlastnosti:

        I.            předává nebo zprostředkuje plnohodnoté informace a dovednosti,

     II.            rozvíjí poznávací procesy,

   III.            strhne, aktivuje žáka k prožitku učení a poznání,

  IV.            rozvíjí morální, sociální, pracovní a estetický profil žáka,

     V.            je přirozená ve svém průběhu i důsledcích,

  VI.            je použitelná v praxi, ve skutečném životě

VII.            je adekvátní žákům,

VIII.            je adekvátní učitelům.

 

Ve vyučování je úsilí o jeho modernizaci. Je to požadavek, aby výchovně-vzdělávací proces se vším, co k tomu patří, zodpovídal nejnovějším pedagogicko-psychologickým a metodickým poznatkům.

 

3.2  Modernizace vyučování

 

Modernizaci musíme chápat komplexně. Nemohli bychom hovořit o modernizaci, kdyby jsme měli moderní obsah učiva, ale vyučovali bychom zastaralými vyučovacími metodami. A naopak, málo bychom pokročili, když bychom ovládali nové metody práce, ale obsah učiva by neodpovídal požadavkům a perspektivám společnosti. Komplexnost modernizace, je  tedy:

1.      Modernizace obsahu vzdělávání

2.      Modernizace cílů vzdělávaní

3.      Modernizace metod a forem výchovně-vzdělávací práce

4.      Modernizace materiálně-technické stránky výuky

Ideální modernizace je, když se vzájemně spojí a prolínají všechny čtyři oblasti. Protože každá z uvedených oblastí je svým způsobem specifická, není vhodné ani jednu podceňovat ale ani nadřazovat nad jinou. Nejsložitější jsou otázky výběru a uspořádání obsahu vzdělávání. Každý učitel může výchovně-vzdělávací proces modernizovat, protože není, hlavně v současných podmínkách, ničím omezován. To si ale vyžaduje permanentní samovzdělávání učitelů, k čemuž patří osvojování si nejnovějších poznatků pedagogiky a jiných věd a na jejich základě potom tvořivě přistupovat k výchovně-vzdělávacímu procesu a k jeho zefektivňování.

 

Moderní vyučování neznamená vždycky uplatňovat v práci něco uplně nové. Moderní je to, co je v souladu s nejnovějšími poznatky, co reflektuje současné poznání a co směřuje do budoucna.

 

3.3  Efektivnost i optimalizace vyučování

 

V současnosti posloucháme, že vyučování má být efektivní, optimální a podobně. Je vůbec rozdíl mezi těmito pojmy? Efektivnost i optimalizace sledují dosažení jistého cíle. Zatím co při efektivnosti se často zdůrazňuje čas, úsilí a výsledek (v krátkém čase a s co nejmenší námahou dosáhnout žádoucí výsledek); při optimalizaci platí to stejné, ale váže se na konkrétní realitu, na konkrétního žáka apod. (pro jednoho je optimální, když se mu učivo vysvětlí, pro jiného je optimální, když se o učivu debatuje; jeden potřebuje slyšet, druhý potřebuje vidět).

 

O efektivnosti nějaké činnosti vypovídá i to, kolik energie a námahy se muselo vynaložit na dosažení žádaného výsledku. Zajímá nás, kolik energie vynaloží zúčastněné subjekty na výchovně-vzdělávacím procesu, za jakou dobu se dostaví určité výsledky a samozřejmě, při jakých nákladech se dosáhne výsledek. Důležité jsou i stálost a kvalita dosažených výsledků.

 

Efektivnost je zvykem posuzovat i na základě přírustku vědomostí (zjišťuje se úroveň vědomostí před určitým tématem a po něm). Efektivnost výchovného působení se určuje na základe změny názorů, postojů a hodnotové orientace atd.

 

Za základní znaky efektivnosti je třeba podle E. Stračára považovat:[2]

a)      Realizaci nejen intelektuálního, ale i světonázorového a mravního rozvoje studentů,

b)     Stálou naváznost intelektuální a praktické činnosti studentů ve vyučování,

c)      Zabezpečení optimálního rozvoje všech studentů,

d)     Osvojení metod a prostředků racionálního a produktivního studia studenta,

e)      Systematičnost a logika učebního procesu,

f)       Soustavu učebních metod, rozvíjející jednotlivé stránky intelektu a osobnosti studentů.

 

Efektivnost je projevem optimalizace. Optimalizace se zaměřuje na dosažení maximálně možných výsledků v konkrétních podmínkách a její úkolem, resp. úkolem učitele je komplexní přístup k řešení vyučovacích a výchovných otázek. Za kritéria optimalizace je možné považovat:

a)      Maximálně možné výsledky

b)     Minimální čas na dosažení stanovených cílů

c)      Minimální úsilí vynaložené studenty i učiteli na to, aby dosáhli stanovené cíle ve vymezeném čase

d)     Minimální prostředky vynaložené na dosažení stanovených cílů ve vymezeném čase

Optimalizace tedy znamená volbu nejlepšího postupu.

 

3.4  Styl učení se žáka

 

Styly učení se jsou postupy při učení, které jednotlivec v daném období preferuje. Vznikají na vrozeném základu. Věkem se můžou měnit. Jaký styl se použije závisí i na vyučovaném předmětu.

 

„A. de la Garaderia je toho názoru, že učení potřebuje tzv. mentální obrazy a hovoří o těchto skupinách učebních stylů:

a)      Typ vizuální – realitu si představuje a konstruuje v podobě vizuálních mentálních obrazech, věcech a tvarech;

b)     Typ auditivní – realitu si vypráví v podobě vnitřního jazyka, činnost vyvíjí pomocí verbálních anebo auditivních mentálních obrazech.

G. Pask rozlišuje tyto dvě učebné strategie:

a)      Ucelené - žák se soustřeďuje na pochopení podstaty;

b)     Skladbové – žák skládá osvojené vědomosti do celku.

N. J. Entwistle hovoří o těchto stylech:

a)      Povrchový styl – snaha vyhnout se neúspěchu, ale malý zájem o učení;

b)     Utilitaristický styl (vypočítavý) -  za každou cenu získat co nejlepší známky;

c)      Hloubkový styl – hluboký zájem o učivo.

A. Gregorc hovoří o těchto učebních stylech:

a)      Konkrétně-sekvenční styl – upřednostňuje konkrétní informace zpracované systematickým spůsobem. Žák se nejradši učí, když jsou mu informace zprostředkovány systematicky a současně jsou doplněny i praktickou aplikací a činností.

b)     Abstraktně-sekvenční styl – upřednostňuje abstraktní informace a sekvenční uspořádání. Žák je schopen logicky uvažovat, zaujímat stanoviska, hodnotit učivo apod.

c)      Abstraktně-nelinární (náhodný) styl - preferuje abstraktní informace, ale zpracovává je paralelním způsobem, mezi informacemi jsou různé „přepojení“. Žák má značnou představivost, chrlí nápady, ale chybí mu „organizační schopnosti“ využít vše co umí.

d)     Konkrétně-nelinární (náhodný) styl – konkrétní informace zpracovává uceleným způsobem. Žáci s tímto způsobem učení s oblibou řeší problémy, intuitivně spějí k řešení, které někdy neumí ani vysvětlit, ani zdůvodnit.

D. Kolb dospěl ke čtyřem učebním stylům, které zodpovídají těmto učebním aktivitám:

1)     Aktivní typy (aktivisti) – jsou to aktivní žáci se zájmem o učení, pouštějí se do řešení úkolů a problémů, aktivitu berou na sebe, apod.;

2)     Reflektivní typy (reflektory) – stojí v pozadí, jsou zdrženliví, při práci jsou rozvážní, analyzují situaci, a pod.;

3)     Teoretické typy (teoretici) – preferují logické zdůvodnění a teorie, mají rádi uspořádanost, racionální objektivitu a ne něco nejasné;

4)     Pragmatické typy (pragmatici) – rádi zkoušejí nové nápady, teorie techniky a všeho co funguje v praxi, jsou praktičtí, s oblibou řeší problémy.“[3]

 

3.5  Koncepce učitele

 

Tak jak mají žáci svůj styl učení se, mají i učitelé svůj styl – koncepci vyučování. V literatuře existuje mnoho definicí o tom, co je učitelova koncepce vyučování. V podstatě je to soubor názorů učitele, jeho přesvědčení, postojů, argumentů, kterými učitel realizuje a zdůvodňuje svoje vyučování. Jakou vyučovací metodu učitel zvolí závísí i na tom, jaký je obsah probíraného učiva, co je cílem vyučovací hodiny, osobitostí studentů ve třídě, materiálního vybavení školy, ale hlavně od samotných schopností učitele.

 

„Učitelovo pojetí vyučování můžeme charakterizovat jako:

·        Implicitní – není popsáno ani propracováno jinými zásadami,

·        Subjektivní – je „vlastní“ konkrétnímu učiteli a souvisí s jeho individualitou, vede k jeho stylu,

·        Spontánní – vzniká na základě zkušeností, je málo ovlivněné studiem a dalším vzděláváním,

·        Neuvědomělé – učitel ho neanalyzuje, nerobí sebereflexi,

·        Orientované – učitel je orientován jen na něco, něco přijímá, něco odmítá, vůči něčemu je lhostejný, něco hodnotí kladně, něco záporně,

·        Stereotypní – má malou variabilitu,

·        Relativně stabilní – jen pomalu se mění.

 

Učitelovo pojetí výuky by mělo mít tyto funkce:

·        Projektivní funkci – ovlivňuje učitele, co a jak bude dělat,

·        Selektivní funkci – učitelovi pomáhá rozhodovat se, co je správné a důležité,

·        Motivační funkci – vede ho k jisté činnosti,

·        Regulační funkci – ovlivňuje výběr metod,

·        Rerelativní funkci – jak v konkrétních situacích reálně reagovat.“[4]

Každý učitel má svou koncepci výuky, ale hlavní je, aby koncepce vyučování učitele zabezpečila osvojení si vědomostí studentů v souladu s pedagogicko-psychologickými požadavky, které jsou kladené na vyučování. Učitel má mít svou koncepci ujasněnou, vyplývající z vědecky ověřených faktů.

 

V dnešní době mají studenti mnoho poznatků a zkušeností, které je třeba využívat při vyučování. Proto je důležité, aby učitel spojoval učivo s reálným životem a ukázal studentům, jak vědomosti v budoucnosti využívat. Pro nás dospělé je typické, že v každé činnosti, kterou děláme, hledáme nějaký význam, smysl. Co se nám zdá nesmyslné, odmítáme. Naopak u studentů je mnoho toho, co se ve škole učí bez smyslu. A to je úkolem učitele přetvářet obsah tak, aby byl pro studenty smysluplný. A to je pedagogické mistrovství, které dělá vyučování zážitkem. A je to taky jeden z předpokladů, že učení studentů bude efektivní.

 

Ve vyučování je významná i spolupráce studentů s učitelem. Mimo toho, co je se spoluprácí spojováno a co je často přizvukováno – spolupráce, vzájemné učení se studentů, přínos pro socializaci studentů apod. – jsou to i jiné, pro budoucí život studentů potřebné skutečnosti. A to ohleduplnost, zodpovědnost, tvořivost, plánování, řízení a podřizování se a úcta.

 

Velice důležitým zákonem učení je i zpětná vazba. Ta vyjadřuje, že student by měl být informován o tom, jestli se správně učí.

 

3.6  Diferencovaný přístup k žákům ve vyučovacím procesu

 

Pod diferencovaným vyučováním máme na mysli vyučování, u kterého přizpůsobujeme řízení výchovně-vzdělávacího procesu, obsah vzdělávání, metody a formy práce různým skupinám studentů a nebo jednotlivcům.

 

V rámci výuky je potřeba aby učitel registroval, jak rychle dokážou jednotliví žáci pochopit učivo, osvojit si  ho a aplikovat osvojené poznatky i v praktických cvičeních.

 

Jedince v učební praxi dělíme do tří skupin:

1.      Jedinci, kteří dokážou rychle pochopit obsah učiva a dokážou ho aplikovat na podobnou situaci

2.      Jedinci s průměrnými duševnými schopnostmi. Jejich pracovní tempo je přiměřené, s úspěšnými výsledky. Tato skupina je nejpočetnější.

3.      Jedinci, jejichž  tempo i duševní schopnosti se nacházejí spíše na dolní hranici úspěšnosti.

 

3.5  Programové vyučování

 

Pro programové vyučování jsou významné dva zákony: Zákon cviku – znamená, že opakováním určitého aktu se posilují spoje mezi podnětem a reakcí; zákon efektu – znamená, že ze spojů, které vznikají mezi podnětem a reakcí, se posilují ty spoje, které jsou provázeny stavem uspokojení.

 

Vyučovací hodina v programovém vyučování má tři části: práce před programem, práce na programu a práce po programu. V první časti jde tzv úvodní přípravnou část hodiny. V druhé časti jde o „tichou“ část hodiny. Studenti pracují na učivu v programu. Učitel studenty pozoruje a poskytuje případnou pomoc. V třetí časti jde o „hlasitou“ část hodiny.

 

Ke kladným stránkám programového vyučování patří, že podporuje sebedůvěru studentů; program udržuje pozornost studentů; program podává přesné informace; program svým zpracováním podporuje upevňování a trvalost vědomostí; a program soustavně informuje studenta o jeho výkonu.

 

Programové vyučování má taky problémové stránky, kterými jsou např.: rozložení učiva do kroků zabezpečuje jeho osvojení, ale hrozí nebezpečí, že student nepochopí učivo komplexně; zpracování učiva do programu vede k tomu, že studenti pracují pouze se slovy, které jsou uvedeny v programu, což nepřispívá k rozvoji jejich slovní zásoby; programové vyučování ochuzuje komunikaci mezi učitelem a studenty.

 

 

 

3.7  Co je to didaktický test?

 

Didaktický test můžeme charakterizovat jako určitý druh zkoušky, která je zaměřená na objektivní zjištění úrovně zvládnutého učiva u studenta či studentů. Je to jistý nástroj systematického zjišťování a měření výsledků výuky.

 

Rozlišujeme testy standardizované a nestandardizované.

Standardizované jsou tvořeny profesionálními odborníky. Jsou důkladně ověřené. Vydávají je zejména specializované instituce (např. psychodiagnostické centra). Obsahují soubor pokynů, které informují uživatele o jejich správném použití. Taktéž stanovují kriteria hodnocení výkonu.

Nestandardizované testy (neformální) si obyčejně tvoří učitelé sami pro svou vlastní potřebu. Jsou tvořené s cílem objektivizovat výsledky studentů.

 

Podle učiva, které je obsaženo v testech rozlišujeme testy homogenní a homomorfní. V testech homogenních je obsaženo několik tématických celků, případně učivo z celého ročníku. Homomorfní testy obsahují látku nějakého tématického celku. Používají se na průběžnou kontrolu pochopení a osvojení si určitého učiva.

 

Z časového hlediska hovoříme o didaktických testech:

-         Vstupních – na začátku vyučovacího procesu

-         Průběžných – v průběhu vyučovacího procesu. Aby se vědělo jak se má vyuka dál vyvíjet

-         Výstupních – na konci vyučovacího období. Zjišťuje se zda-lii byla výuka účinná.

 

Učitel na základě didaktických testů získává potřebné informace, které mu umožňují optimalizovat svoje další výchovné a vzdělávací působení. Didaktické testy mají své přednosti, ale učitelé by měli poznat i jejich některé problémové stránky. Nedostatkem může být to, že získané údaje o vědomostech žáků je potřeba dále zpracovávat a správně interpretovat ve vztahu k podmínkám vyučovacího procesu.

 

 

 

 

Didaktické testy se tvoří testovými úkoly. Rozlišujeme několik druhů:

Ø     úkoly s volnou odpovědí – známé pod názvem otevřené odpovědi. Zkoušený buď doplňuje krátkou nedokončenou větu nebo musí odpověď sám formulovat. Tu už může být napadeno objektivní hodnocení.

Ø     úkoly s vázanou odpovědí - známé pod názvem zavřené odpovědi. Zkoušený buď volí ze dvou protipólů (např. ano – ne, souhlasím – nesouhlasím) nebo z několika alternativ volí tu správnou, případně hledá všechny správné alternativy. Jde o objektivnější formu hodnocení.

Ø     úkoly na uspořádání – úkolem zkoušeného je buď přiřadit k sobě patřící pojmy (např. hlavní města k státům) nebo uspořádat soubor možností v testovém úkolu podle určitého znaku (např. seřazení měst podle počtu obyvatel). V tomto případě taky nejsou stanoveny přesná pravidla pro hodnocení.

 

Validita a reliabilita testu jsou dvě základní vlastnosti, které bereme v úvahu při posuzování kvality didaktického testu. Ukazatelem validity je to, zda test skutečně testuje to, co jsme testovat chtěli. Aby byl test reliabilní, musí být spolehlivý a přesný, co znamená, že test musí poskytovat stejné výsledky a při jeho použití nedochází k chybám při měření. Když bude test dostatečně validní, musí mít vysokou reliabilitu. Vysoká reliabilita není ale sama o sobě zárukou, že test je skutečně validní.

 

Skutečně dobře vytvořený didaktický test může pomoct vyučujícímu vytvořit si správný obraz o výsledcích práce svých studentů i o vlastní práci.

 

 


4 ZačlenĚní anglického jazyka do vÝuky

 

V současné době si bez cizích jazyků neumíme představit žádné fungování v praxi. Proto jsem do své bakalářské práce začlenila i kapitolu, kde se můžeme naučit a procvičit v jazyce anglickém.

 

TAX – DAŇ

Tax is payed:

a)                  to a town hall in Czech currency

b)                 to a social insurance company in Czech currency

c)                  to an appropriate tax administrator in Czech currency

d)                 to an appropriate tax administrator in EURO

 

Tax is not possible to be payed:

a)                  in a credit transfer

b)                 in cash

c)                  in duty stamps

d)                 in perquisites

 

TAX AUTHORITY – FINANČNÍ ÚŘAD

Tax authority can deny appealing to court if:

a)                  is non-permissible

b)                 is maked after an appointed time

c)                  is maked by unappropriate person

d)                 all answers are right

TAX PAYMENT – PLATBA DANĚ

Day of a payment is:

a)                  the day, when the subduction of money from a bank account was done

b)                 the day, when the debit entry on an account of provider of the services of a tax

            administrator will be done

c)                  the day, when the money was brought on a post office

d)                 the day, when the charging order was done

TAX PERIOD – ZDAŇOVACÍ OBDOBÍ

Tax period is not a period:

a)                  of one month

b)                 of one year

c)                  of a quarter of year

d)                 of 2 years    

 

TAX RETURN – DAŇOVÉ PŘIZNÁNÍ

Tax return od report is being done:

a)                  in a printed matter issued by ministry

b)                 in a printed matter issued by government

c)                  in a computer file that have completely different appurtunances than printed matters

d)                 in a form of an excell file      

 

PAYER – PLÁTCE

Payer is:

a)                  a person which mediates a taxation of the payers and pays a deducted tax from

             a payer to state

b)                 a person which performs on his own

c)                  an employer

d)                 all the answers are right

 

TAX PAYER – DAŇOVÝ POLPATNÍK

Tax payer is:

a)                   a person which has to pay a tax

b)                  a tax bite carrier

c)                  a consumer

d)                 all the answers are right    

 

OVERPAYMENT – PŘEPLATEK

Overpayment of a tax, that a tax subject has by a tax administrator,will be used:

a)                  for a remittance of a tax back payment

b)                 for a remittance of a back payment by another revenue authority

c)                  for a remittance of a back payment by another financial institution

d)                 for a remittance of a tax back payment and for a remittance of a back payment by another renevue authority (e.g. a town, a customs office)

 

ADVANCE – ZÁLOHA

Advance for a tax is made round:

a)                  on the whole one thousand crowns up

b)                 on the whole one hundred crowns up

c)                  is not made round

d)                 on the whole crowns up

 

PENALTY – SANKCE (POKUTA)

Penalty for a breaking of an obligation to keep silence:

a)                  to 200.000 CZK

b)                 to 500.000 CZK

c)                  to 1.000.000 CZK

d)                 to 800.000 CZK

 

APEEAL – ODVOLÁNÍ

Appeal can be done:

a)                 to 30 days since a day, that follows after a delivery of a decision against that     appealing is addressed to

b)                 to 35 days since a day, that follows after a delivery of a decision against that appealing is addressed to

c)                  to 45 days since a day, that follows after a delivery of a decision against that appealing is addressed to

d)                 to 65 days since a day, that follows after a delivery of a decision against that appealing is  addressed to

 

ARREARS – NEDOPLATKY

Arrear has to be primarily paid:

a)                  by an assentor

b)                 by a tax debtor

c)                  by a heir

d)                 by a partner

DUTY – POVINNOST

Tax duty: (choose a wrong answer)

a)                 comes into being by a moment when realia creating tax obligation came into being

b)                 created obligation before dead of a personal entity passes on their heirs

c)                  duties of abolished legal entities pass on their legal successor

d)                 comes into being by registration on a tax bureau

 

LEGAL ENTITY – PRÁVNICKÁ OSOBA

On behalf to legal entity by tax adminsitrator acts :

a)                  statutory authority

b)                 a person which gives proof that has an authorization to act on behalf to it

c)                  statutory authority and a person which gives proof that has an authorization to act

            on behalf to it

d)                 personal entity

 

TAX CONTROL – DAŇOVÁ KONTROLA

Tax control:

a)                  verifies a base tax

b)                 finds out a base tax

c)                  is not acted in an unconditionaly neccessary range

d)                 finds out or verifies a base tax or other circumstances

 

LAPSE – PROMLČENÍ

Right to collect and exact tax arrears comes under statute of limitation:

a)                  after 10 years, after the year ,that an arrear was supposed to be paid in

b)                 after 6 years, after the year ,that an arrear was supposed to be paid in

c)                  after 15 years, after the year ,that an arrear was supposed to be paid in

d)                 after 2 years, after the year ,that an arrear was supposed to be paid in

 

 


5  Bechmarking

 

 

Porovnání vymáhání daňového nedoplatku správcem daně u daňového dlužníka v České a Slovenské republice.

 

Nejčastější forma vymáhání je daňová exekuce. Daňové exekuční řízení je řízeno  správcem daně. Jde o vymáhání  zaplacení daňového nedoplatku a úhradu exekučních nákladů.  Daňové nedoplatky může vymáhat pouze správce daně, kterým je daňový nebo celní úřad.  Správce daně je povinný vykonávat daňovou exekuci jen v souladu se  zákonem a jen způsoby tímto zákonem stanovenými, platnými  jak pro Českou republiku (ČR) tak i pro Slovenskou republiku (SR).

 

Právo daňový nedoplatek vybrat a vymáhat na SR se promlčí po 6 letech po skončení roku, ve kterém daňový nedoplatek vznikl, což je totožné s právní úpravou v ČR. Daňový nedoplatek lze vybrat a vymáhat nejpozději 20 roků po skončení roku, v němž vznikl.    

 

Exekučním podkladem pro daňovou exekuci je právoplatné a vykonatelné rozhodnutí, kterým bylo uloženo peněžité plnění.

 

Stejně jako v ČR, tak i na SR není daňový dlužník  informován o sestavení  a vykonatelnosti výkazu daňových nedoplatků.

 

Daňová exekuce dle právní úpravy platné v ČR je nařízena vydáním exekučního příkazu, naproti tomu v SR správce daně začne s realizací daňové exekuce na základě rozhodnutí o zahájení daňového exekučního řízení. Daňovému dlužníkovi se však rozhodnutí nedoručuje.

 

Dalším krokem správce daně je vydání daňové exekuční výzvy. Daňovému dlužníkovi se doručuje do vlastních rukou. Jiný způsob doručení této exekuční výzvy je  vyloučen.  Proti výzvě může daňový dlužník podat odvolání.

 

V případe, že daňový dlužník nepodal odvolání nebo bylo odvolání zamítnuto, vydá správce daně daňový exekuční příkaz. Exekuční příkaz je právoplatný  a není možné proti němu podat žádný opravný prostředek. Právní úprava ČR připouští použití opravného prostředku, jímž jsou ve většině případů námitky. Toto představuje jeden z dalších rozdílů mezi právní úpravou daňové exekuce v ČR a v SR.

 

Správce daně může daňovou exekuci odložit, jestliže byl daňovému dlužníkovi  povolený odklad zaplacení vymáhaného nedoplatku nebo jeho zaplacení ve  splátkách. Správce daně  může exekuci odložit i z vlastního podnětu, jestliže zjišťuje skutečnosti rozhodující pro její zastavení. Správce daně může odložit daňovou exekuci na žádost daňového dlužníka, pokud by neodložení daňové exekuce mohlo mít pro něj nebo příslušníky jeho rodiny zvlášť nepříznivé následky. Daňový dlužník musí však správci daně prokázat výše uvedené skutečnosti. Tuto možnost umožňuje i zákon ČR.

 

„Ve SR vymáhá správce daně daňové nedoplatky následujícími způsoby výkonu daňové exekuce:

1.      srážkami ze mzdy a z jiných příjmů,

2.      přikázáním pohledávky (z účtu vedeného v bance, jiných peněžitých pohledávek, postihnutí jiných majetkových práv)

3.      prodej movitých věcí,

4.      odebrání hotových peněz nebo jiných věcí, při kterých nedochází k prodeji,

5.      prodejem cenných papírů,

6.      prodejem nemovitostí

7.      prodejem podniku nebo jeho časti,

8.      postihnutím majetkového práva  spojeného s podílem společníka společnosti s ručením omezeným“ [5]

Správce  daně  může vykonávat  daňovou  exekuci  způsobem,  který  si  sám určí, a může ji vykonávat u jednoho  daňového dlužníka i  několikerými způsoby současně.

Správce daně v ČR má méně možností  realizovat daňovou exekuci, a to jen způsoby jako srážkami ze mzdy a z jiných příjmů, přikázáním pohledávky, prodej movitých věcí, prodejem nemovitostí.

Porovnání exekucí v tabulce:

 

Daňová exekuce srážkami ze mzdy

-správce daně zašle poddlužníkovi (bance, plátci mzdy, třetí osoba -tj. dlužník daňového dlužníka) rozhodnutí o nařízení daňového exekučního řízení

-banka zablokuje účet daňového dlužníka

-správce daně doručí exekuční příkaz

-plátce mzdy provádí srážky ze mzdy nebo banka odepíše peněžní prostředky z účtu daňového dlužníka a  poukáže je na účet správce daně

-v podmínkách ČR je správcem daně zasílán exekuční příkaz

- je doručováno vyrozumění o právní moci exekučního příkazu

-banka zablokuje účet daňového dlužníka

-doručí exekuční příkaz

- plátce mzdy provádí srážky ze mzdy nebo banka odepíše peněžní prostředky z účtu daňového dlužníka a  poukáže je na účet správce daně

daňová exekuce prodejem movitých věcí

-správce daně  vydá daňovou exekuční výzvu, která dlužníkovi zakáže nakládat s věcmi v ní uvedenými a které budou sepsané

-následuje soupis movitých věcí, jejich uschování, určení jejich ceny a dražba; cena se určuje znalcem.

-správce daně může pokračovat v daňové exekuci prodejem movitých věcí na základě nabídky na své úřední desce

 

prochází v podstatě  stejnými stádii jako na Slovenku

Daňoví exekuce odebráním hotových peněz

-peněžitá hotovost musí přesahovat 100 Euro

-potom je zabezpečována prodejem cenných papírů obchodníkem s cennými papíri

Nepoužívá se

Daňová exekuce prodejem nemovitostí

-prodávaná nemovitost musí být ve  vlastnictví nebo spoluvlastnictví daňového dlužníka

-Cena je určena znaleckým posudkem

-Je složena dražební jistota ve výši 50 % z vyvolávací ceny

-Správce daně může v případě, že ani opětovná dražba nebude úspěšná, rozhodnout o přechodu vlastnického práva k nemovitosti na základě nabídky za nejvyšší cenu

prochází v podstatě  stejnými stádii jako na Slovenku

daňová exekuce prodejem podniku nebo jeho části

-vykonává se formou dražby

-cena je určená znaleckým posudkem

-vyvolávací cenu při opakované dražbě určí správce daně ve výšce nejméně 90 % z ceny v první dražbě; při opětovné dražbě je to nejméně 75 % z ceny v prní dražbě

-neni možné vydražit samostatně jen obchodní jméno

nemůže provést výkon rozhodnutí sám, ale musí se obrátit na soud s návrhem na výkon rozhodnutí prodejem obchodního podílu či podniku nebo jeho části. 

 

Náklady na exekuční řízení

-2 % z nedoplatku

-Jsou ale hranice: dolní 15 Euro a horní 15.000 Euro

-2 % z nedoplatku

-nejméne však 200 Kč

 

Tabulka č.1 : Porovnání procesů exekuce

Zdroj:  Vlastní tvorba


Závěr

 

Podstatou mé práce bylo vytvořit pomůcku pro lidi, kteří se chtějí stát odborníky v oblasti daní. Tato práce nemůže vyčerpávajícím způsobem řešit všechny kladené otázky, protože je jich veliké množství.

 

Uvědomuji si, že mnohé otázky by bylo možné popsat z mnoha hledisek, uvádět další názory odborníků porovnávat je apod. To by však přesáhlo cíl mé práce a zaměření. Ten spočíval v ukázce, jak je možné uskutečňovat výuku dané problematiky ve školách.

 

Myslím si, že vzdělávání a výuka je problematikou velmi složitou a nesnadnou, která si zaslouží, aby jí byla věnována dostatečná pozornost.

 

Testy se procvičuje učivo, zajišťuje se jeho opakování. Test sám ale nesmí být jedinou klasifikační pomůckou. Student na základě něj zjistí, a to dosti konkrétně, jak se naučil. Je to uzavření každého pracovního a také studijního úsilí.

 

Didaktické testy, jako jedna z metodických pomůcek, se snaží zjišťovat pamětní úroveň dovedností a schopností, jak studenti dokážou používat svých vědomostí a dovedností v praxi.

 

Platí zde, že pro praktickou realizaci zákona o správě daní a poplatků, a pro získání potřebných zkušeností nestačí pouhá četba literatury, ale především je nezbytná několikaletá praxe v terénu.

 

E-learningový přístup k celoživotnímu vzdělávání zajišťuje úsporu nákladů a času, dodání všech druhů školení, pružnost a obrovské možnosti z hlediska přístupu ke vzdělávacím zdrojům. Uživatelé e-learningu si v rámci samotné výuky osvojují běžnou práci s počítačem, což je v dnešní době již standard při pracovním zařazení a získání kvalifikace. Informační technologie jsou stále více cenově dostupné, proto je e-learning ekonomicky výhodnější. Dá se předpokládat, že e-learing se stane v budoucnosti nejrozšířenější formou vzdělávání.

 

Benchmarkingem procesů by práce měla posloužit jako možnost lépe poznat fungování procesu vymáhání nedoplatků pomocí exekuce a identifikovat příležitost k zlepšení procesu.


Resumé

 

Horváthová, A..  Portál pro výuku znalostí a dovedností z oblasti daně a daňové poradenství, Kunovice 2001. Bakalářská práce. Evropský polytechnický institut, s.r.o.

 

Vedoucí práce: Ing. Alena Poncarová

 

Klíčové slova: daňové řízení, správce daně, daňový subjekt, daň, odvolání, námitka, výuka, student, učitel, e-learing

 

Podstatou mé práce bylo vytvořit pomůcku pro lidi, kteří se chtějí stát odborníky v oblasti daní.

 

Uvědomuji si, že mnohé otázky by bylo možné popsat z mnoha hledisek, uvádět další názory odborníků porovnávat je apod. To by však přesáhlo cíl mé práce a zaměření. Ten, spočíval ve výuce dané problematiky ve školách.

 

Myslím si, že vzdělávání a výuka je problematikou velmi složitou a nesnadnou, která si zaslouží, aby jí byla věnována dostatečná pozornost.

 

Pro praktickou realizaci zákona o správě daní a poplatků, a pro získání potřebných zkušeností nestačí pouhá četba literatury, ale především je nezbytná několikaletá praxe v terénu.

 

E-learningový přístup k celoživotnímu vzdělávání zajišťuje úsporu nákladů a času, dodání všech druhů školení. Informační technologie jsou stále více cenově dostupné, proto je e-learning ekonomicky výhodnější. Dá se předpokládat, že e-learing se stane v budoucnosti nejrozšířenější formou vzdělávání

 

 

 

 

 

 

Resumé

 

Horváthová, A..  Portal für Lehre der Kenntnissen und Fertigkeiten aus dem Gebiet der Steuer und Steuerberatung, Kunovice 2001. Bachelorarbeit. Evropský polytechnický institut, s.r.o.

 

Führer der BA: Ing. Alena Poncarová

 

Schlüsselwőrter: Steuerverwaltung, Steuerverfahren, Steuersubjekt, Steuer, Widerruf, Einwurf, Unterricht, Student, Lehrer, E-learing

 

Die Basis meiner Arbeit war ein Handbuch fuer die Leute, die Fachleute im Steuerbereich werden moechten, zu verfassen.

 

Ich bin mir bewusst, dass viele Fragen aus verschiedenen Sichten beschreiben werden konnten. Mann konnte weitere Meinungen der Fachmänner einfuehren und vergleichen. Es wäre aber nicht mehr das Ziel und die Absicht meiner Arbeit. Ich habe mich ausserdem der Problematik des Gesetzes auch der Ausbildungproblematik an der Schule gewidmet.

 

Ich denke, dass die Ausbildung und der Schuldienst eine sehr komplizierte und schwierige Problematik ist, die eine genügende Aufmerksamkeit erlangt.

 

Fuer die praktische Gesetzrealization und fuer die Sammelnerfahrung ist nicht nur die Lesung der Literatur genügend sonder auch die vieljährige Tätigkeit in Praxis notwendig.

 

E-learningherantreten der Gesamtlebensausbildung sichert Sparung der Kosten und der Zeit, sichert Andienung vielen Schulungen. Informationstechnologien sind immer mehr erschwinglich, deswegen ist e-learing ekonomisch lukrativer. Man kann annehmen, dass e-learing in der Zukunft die erweiteste Form der Ausbildung wird.

 

 

 

 


Seznam použité literatury

 

[1]   Daňové výdavky A-Z 2009, Poradca, 2009. 382 s. ISBN 9788089213764

 

[2]   Dubšeková, L. Správa daní a daňové řízení. Brno : Zdeněk Novotný, 2005. 161 s.   ISBN   80-7355-043-1

 

[3]   Electronic journal of e-Learning. Reading, England : Management Centre International  

      Ltd., 2003. ISSN   1479-4403

 

[4]   Harumová, A. Dane podnikateľských subjektov. Poradca podnikateľa, 2006. 296 s.      ISBN 808893155X

 

[5]   HaruMová, A. Dane v teórii a praxi. IURA EDITION, 2002. 240 s. ISBN

8089047394

 

[6]   Hruška, J. Daňová propedeutika. Brno : Sting, 2007. 68 s. ISBN 978-80-86342-68-9

 

[7] Kehlenbeck, Ch. Wissensmanagement: Ziele und Gestaltungsempfehlungen,

      Regensburg : Universität Regensburg, 2000. 160 s.

 

[7]   Kobík, J. Nepodceňujme správu daní. Praha : Bilance, 1999.48 s.ISBN80-86371-22-0

 

[8]   Kupec, V. a kolektiv, Praktický sprievodca daňami. 2008

 

[10] Nerudová, D. Harmonizace daňových systémů zemí Evropské unie.        

        Praha: ASPI, 2008. 257 s. ISBN   978-80-7357-386-7

 

[11] Nezvalová, D. Description of the units for direct teaching. Olomouc : Palacký         

        University, 2009. 53s. ISBN   978-80-244-2249-7

 

[12] Pauličková, A. Daňové zaťaženie podnikateľských subjektov v Slovenskej         

       republike.  Eurounion, 2002

 

[13] Pavlásek, V. Veřejné finance a daně. Plzeň: Nava, 2009. 224 s. ISBN 978-80-

       7211-329-3

 

[14] Petlák, E. Všeobecná didaktika. Bratislava: Vydavateľstvo IRIS, 2004. 313 s.  

        ISBN 80-89018-64-5,

 

[15] Petlák, E. Vyučovanie v otázkach a odpovediach. Bratislava: 2003,165s

 

[16] Radvan, M. Czech tax law. Brno: Masaryk University, 2008. 61 s. ISBN   978-80-

       210-4681-8

 

[17] Správa daní a poplatkov. Vydavateľstvo Poradca podnikateľa, 2007. ISSN 1335-0897

 

[18] Stračár, E. Systém a metódy riadenia učebného procesu. Bratislava: SPN, 1977.

 

[19] Široký, J. Daňové teorie. Ostrava : Vysoká škola báňská - Technická univerzita,

        2008. 95 s. ISBN 978-80-7400-005-8

 

[20] Vančurová, A. Daňová správa v ČR. V Praze: Vysoká škola ekonomická,   

        Fakulta financí a účetnictví, 2000. 324 s. ISBN   80-245-0074-4

 

[21] WOEHE, G. Betriebswirtschaftliche Steuerlehre. München: Valen, 2007.  ISBN   3-

        8006-1687-4

 

[22] What is Benchmarking? [online]. 2009 [cit 2009-12-10]. Dostupné z www:   

        http://www.benchnet.com/wib.htm

 

[23] E-learning. [online]. 2009 [cit. 2009-12-20]. Dostupné z www:

        http://h41156.www4.hp.com/education/articles.aspx?cc=cz&ll=cs&id=249

 

[24] E-learning – základné info. 2009 [cit. 2009-12-10]. Dostupné z www:

        https://paulus.frcth.uniba.sk/moodle/mod/resource/view.php?id=14



[1] Petlák, E. Všeobecná didaktika. 1 vyd. Bratislava: IRIS, 2004. 90 s. ISBN 80-89018-64-5, 313s.

[2] Stračár, E.. Systém a metódy riadenia učebného procesu. Bratislava: SPN, 1977. s.16

 

[3] Petlák, E.. Vyučovanie v otázkach a odpovediach. 1 vyd. Bratislava, 2003.165s, s 86

 

[4] Petlák, E.. Vyučovanie v otázkach a odpovediach. 1 vyd. Bratislava, 2003.165s, s 89

[5] Slovensko. Zákon Slovenskej národnej rady 511 o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov z 30. septembra 1992.Dostupný z www: http://www.zbierka.sk/Default.aspx?sid=15&PredpisID=12096&FileName=92-z511&Rocnik=1992&AspxAutoDetectCookieSupport=1